- 6 June 2023
Minder reclame voor online kansspelaanbieders
- 15 december 2021
- Gaming
Sinds 1 oktober 2021 is het voor online kansspelaanbieders, zoals online casino’s, sportweddenschappen-kantoren en online bingo-websites toegestaan om hun gokspellen aan te bieden in Nederland. Hiervoor moet het bedrijf in bezit zijn van een licentie die wordt verstrekt door de Kansspelautoriteit, ook wel KSA. Op het moment van schrijven zijn er zo’n elf spelers actief, waaronder Holland Casino, TOTO, Jacks.nl en Fairplay Casino. Deze bedrijven zijn direct gretig begonnen met het binnenhalen van nieuwe spelers, maar blijkbaar zijn ze hier een beetje in doorgeschoten. Vanaf nu worden er minder reclames getoond op televisie.
Consumentenbond en Stichting Reclame Code
Online casino’s en andere kansspelaanbieders mogen tussen 6.00 en 21.00 uur geen videoreclames meer uitzenden. Dit geldt voor zowel televisie- als internetreclame. Daarnaast wordt er flink gesneden in het aantal mogelijkheden per reclameblok: er mogen nu nog maar drie advertenties van 30 seconden per reclameblok worden getoond. Hoewel Stichting Reclame Code hiermee laat zien dat ze mee willen denken vind de Consumentenbond dat het nog niet ver genoeg gaat en zegt daarom de samenwerking op.
Extra beperkingen voor online casino reclame
Het aantal reclames is dus flink aan banden gelegd, maar ook op inhoudelijk gebied vinden er extra restricties plaats. Er mag bijvoorbeeld niet meer worden worden ingespeeld op de leefwereld van jongeren en kinderen. Daarnaast is niet meer toegestaan om reclame te maken gericht op scholen, pretparken, verslavingsinstellingen en ziekenhuizen.
Online casino bonussen
Vaak worden er promoties in de vorm van een online casino bonus aangeboden om nieuwe spelers aan te trekken tot een casino. Deze vorm van adverteren mag ook niet en mag ook niet aangeboden worden aan jongvolwassenen tussen 18 en 24 jaar. Deze casino bonussen mogen ook niet hoger zijn dan 250 euro.
Te weinig bescherming aldus Consumentenbond
Volgens de consumentenbond zijn deze nieuwe regels echter niet beschermend genoeg voor kwetsbare groepen en (mogelijk) verslaafde spelers. Daarom zegt de bond dan ook de samenwerking met Stichting Reclame Code. Directeur Sandra Molenaar zegt: “De stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code. Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten.”
“De stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code”
Molenaar geeft verder aan dat de Consumentenbond en de Stichting Reclame Code eerder ook al met elkaar overhoop lagen rondom de reclamecodes van voedingsmiddelen en telemarketing. Door de verschillen in deze gevoelige categorieën heeft de Consumentenbond dus ook besloten dat samenwerken “zinloos” is geworden.
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Skype te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Meer
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 31 mei 2023
Welke soorten hoogwerkers bestaan er?
- 25 april 2023
De logische keuze voor een spoedkoerier
- 25 april 2023
Jouw droomhuis kopen als zzp’er: hoe pak je dit aan?
- 18 april 2023
3 tips om jouw bedrijf op de digitale kaart te zetten
- 11 april 2023
LED verlichting voor industriële bedrijven
Ontvang de nieuwsbrief