- 6 June 2023
Ongekende drukte bij online kerstinkopen
- 20 december 2016
- Binnenland Economie Internet
De kerstdagen zijn gouden tijden voor de online winkels. Er wordt tijdens deze periode in totaal drie weken lang online besteld voor 925 miljoen euro.
Dit bedrag werd berekend door PostNL in samenwerking met Thuiswinkel.org. Hierdoor neemt de omzet behaald uit online verkopen forst toe voor winkeliers in deze periode. Tussen 6 en 24 december ligt deze online omzet 57 procent hoger dan in andere periodes.
Supermarkt
Ook de supermarkten profiteren hier van. De consumenten proberen zoveel mogelijk de kerstdrukte in de supermarkten te voorkomen, daarom worden er ook veel boodschappen online besteld. De laatste jaren zijn het aantal supermarkten die online verkopen fors toegenomen.
Vooral de verkoop van delicatessen en luxe maaltijdboxen zit in de lift, zo merken ze bij Thuiswinkel.org. Ook het verschil in de bezorgtijden, zoals in de avonden en op zondagen, maakt het online winkelen lucratief.
Bol.com & Coolblue
De grootste online winkels, Bol.com en Coolblue, geven aan dat zij momenteel door de drukste dagen van hun bestaan gaan. Zo gaat er bij Coolblue op een top moment op een maandag ongeveer een bestelling per seconde de bestelbusjes in. De concurrent Bol.com verwacht deze periode een record te behalen van 500.000 verwerkte artikelen.
Bol.com en Coolblue zetten extra personeel in om zo de drukte van de kerstdagen te overwinnen. De baas van Coolblue Pieter Zwart zegt dat hij deze drukte wel had verwacht en zegt dat de drukte van nu normaal zal zijn in de toekomst. Hij zegt dat het bedrijf sterk groeit en dat zij elke 18 maanden weer verdubbelen.
Bij Bol.com zeggen zij ook al gewend te zijn aan de drukte. Het bedrijf kent jaarlijks een omzetgroei van tussen de 30 procent en de 35 procent. In de periode van de feestdagen tussen november en december ligt het niveau van de verkoop van artikelen aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Eerder werd voor de eerste keer een omzetgrens doorbroken.
Meest gekocht
Net als gewoonlijk liggen er weer cadeaubonnen en parfum onder de boom. Maar ook bestsellers als het boek Harry Potter and the Cursed Child en het boek over Willem Holleeder genaamd Judas zijn immens populair dit jaar. Tevens is een Chromecast en een fitnesstracker een erg populair cadeau voor onder de kerstboom.
In deze periode werd er in totaal 34 procent meer gepind voor een bedrag van 179 miljoen euro. Bij de online betalingsdienst IDeal namen de betaling toe met 27 procent en kwam uit op een totaal bedrag van 73,1 miljoen euro.
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Skype te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Meer
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 31 mei 2023
Welke soorten hoogwerkers bestaan er?
- 25 april 2023
De logische keuze voor een spoedkoerier
- 25 april 2023
Jouw droomhuis kopen als zzp’er: hoe pak je dit aan?
- 18 april 2023
3 tips om jouw bedrijf op de digitale kaart te zetten
- 11 april 2023
LED verlichting voor industriële bedrijven
- 31 mei 2023
Welke soorten hoogwerkers bestaan er?
- 7 september 2022
5 Tips voor het invullen van vacatures
- 16 augustus 2022
Top Groeiaandelen om te Kopen
- 16 augustus 2022
Wat is het belang van een goede bureaustoel?
- 4 april 2023
De top drie betaalbare relatiegeschenken
- 7 maart 2023
Ondernemer en nog geen website? Ga zelf aan de slag!
- 17 november 2022
Tips bij het vergelijken van internetabonnementen
- 28 september 2022
3 Tips om slimmer op afstand te werken met Microsoft Teams
Ontvang de nieuwsbrief