- 19 March 2024
Bedrijven moeten gezamenlijk 290 miljoen euro loonsteun terugbetalen
- 10 maart 2021
- Economie
Ruim twintigduizend bedrijven moeten samen 290 miljoen euro loonsteun (NOW) terugbetalen. Het gaat om subsidie die ze hebben ontvangen over de periode maart tot en met mei 2020. Dat blijkt uit een brief die minister Wouter Koolmees naar de Tweede Kamer heeft gestuurd
De NOW-regeling is bedoeld als tegemoetkoming voor getroffen bedrijven door de coronacrisis. Zo worden werkgevers gestimuleerd om nog zoveel mogelijk mensen in de dienst te blijven houden.
Voor de NOW-regeling werd er gekeken naar het te verwachte omzetverlies en loonkosten. De bedrijven kregen een voorschot als bleek dat zij recht hadden op de NOW-regeling, aan de hand van het te verwachte omzetverlies en loonkosten. Als achteraf bleek dat de verwachtingen anders waren dan het daadwerkelijke omzetverlies en loonkosten, werden de uitgekeerde bedragen gecorrigeerd. En moeten sommige bedrijven het teveel ontvangen bedrag terugbetalen of hadden ze juist recht op meer subsidie
De UWV heeft de eindafrekening van 32.650 werkgevers bepaald over de eerste NOW-periode. Daaruit blijkt dat 20.659 bedrijven hun loonsteun over deze periode geheel of gedeeltelijk moeten terugbetalen. Het totale bedrag gaat om 290 miljoen euro.
11.991 bedrijven krijgen extra NOW-steun, omdat hun omzetverlies groter bleek dan ze hadden verwacht. Deze werkgevers krijgen gezamenlijk 51,8 miljoen euro.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
Ontvang de nieuwsbrief