- 29 November 2023
Snap na beursdebuut 32,4 mrd euro waard
- 3 maart 2017
- Buitenland Tech
Snap Inc, moederbedrijf van de populaire mobiele app Snapchat, maakte donderdag zijn debuut op de beurs in New York. Het heeft hier een koerssprong gemaakt van 44 procent. De startkoers van 24 dollar steeg op de handelsdag tot boven de 26 dollar en eindigde op 24,5 dollar.
De uitgifteprijs van de aandelen was 17 dollar. Er zijn zo’n tweehonderd miljoen aandelen verhandeld. Aan de einde van de dag was het bedrijf omgerekend 32,5 mrd euro waar met de slotkoers.
Sprong
De koers maakt een sprong van 44 procent. De sprong wordt ook wel de ‘pop’ genoemd. Voor zakenbankiers is het een sport om een beursgang hoog te prijzen zodat de opbrengst van de beursgang optimaal is.
Het socialmediabedrijf wordt met dit debuut vergeleken met beursgangen als Facebook, Twitter en LinkedIn (dat weer van de beurs is gehaald door Microsoft). In de eerste week van LinkedIn op de beurs steeg de koers met 91%. De koers van Twitter steeg in zijn debuutweek met 72% en die van Facebook daalde, verrassend genoeg, met 13 procent.
Geen verdiensten
De inkomsten van Snap Inc moet vooral komen van advertenties. De realiteit is echter dat ze geen geld verdienen. Daarbij is het ook nog is zo dat het bedrijf, dat is opgestart in Venice Beach in Los Angeles, de afgelopen jaren meer dan 500 mln dollar heeft geïnvesteerd in technologie en marketing.
Een camerabedrijf, dat is wat Snap zichzelf officieel noemt. Toch is het belangrijkste product van het bedrijf de app Snapchat, waar er via de smartphone filmpjes, foto’s en tekstberichten gedeeld kunnen worden. Mede door de gekke filters die toepasbaar zijn op de foto’s en video’s, is de app razend populair bij de jongeren.
Groei
In zes jaar tijd groeide het aantal gebruikers van Snapchat voortdurend. Het aantal liep in 2016 op tot 158 miljoen gebruikers. In Nederland gebruiken er ongeveer 2,5 mln mensen de populaire app. Echter zijn er nu al zorgen dat de sterkste groei voorbij is. Als tegenargument verwijst Snap naar de tijd die gebruikers doorbrengen op de app en de trend onder de jongeren om te communiceren via videoberichten in plaats van tekst.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 20 oktober 2023
4 redenen waarom professioneel belastingadvies zo belangrijk is
- 20 oktober 2023
De belangrijkste voordelen van LED schermen
- 20 oktober 2023
De juiste timing om een incassobureau in te schakelen
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 20 oktober 2023
4 redenen waarom professioneel belastingadvies zo belangrijk is
Ontvang de nieuwsbrief