- 21 November 2024
Sexflix gaat gebukt voor Netflix
- 9 september 2016
- Buitenland Cultuur Internet Lifestyle
Een Duits erotiekbedrijf heeft te maken met een anticlimax. Voordat zij verzeild raken in een juridische strijd met Netflix hebben zij besloten niet langer de naam Sexflix te gebruiken. De naam Sexflix is bedacht door het bedrijf Beate Uhse, zij kwamen op met idee om een streamingsdienst voor pornofilms te starten. Het idee van Netflix maar dan voor seks.
Terugtrekken
Netflix kan dit idee niet waarderen en heeft meerdere schriftelijke waarschuwingen gegeven aan het Duitse bedrijf dat er juridische stappen worden ondernomen als zij langer de naam willen gebruiken. Het Duitse bedrijf heeft besloten de juridische strijd niet aan te gaan en zal de dienst op 11 september in Nederland onder een nieuwe naam opnieuw lanceren.
Het bedrijf Beate Uhse meldt dat zij vrij snel een brief ontvingen van Netflix met de vraag of zij niet langer de naam wilden gebruiken. Ze hebben er even over nagedacht maar toch besloten om zich niet te mengen in een juridische strijd. Tegen zo’n bedrijf ben je niet opgewassen en kost veel geld. Zij zullen en kunnen alle middelen inzetten om ‘’Sexflix’’ ongeldig te laten verklaren.
Hopeloos
Merkrechtexpert Arnoud Engelfriet zegt dat Sexflix onmogelijk had kunnen blijven bestaan. Er spelen een aantal factoren mee bij de bescherming van een merk. Zoals het meewegen van hoe sterk een merknaam is ingeburgerd en de inspanning die is gedaan om het merk bekend te maken. Daarnaast weegt mee of de producten of diensten concurrerend zijn en wie er als eerste de naam vast heeft gelegd.
“Sexflix” is sinds vorig jaar september vastgelegd. Netflix was toen al van dusdanige bekend- en grootheid dat zij op voorhand al geen kans hadden.
De grootste wint niet altijd
In het verleden is gebleken dat niet altijd de grootste partij een juridische strijd wint. Dat blijkt uit een zaak tussen Google en Duitse ondernemer. De Duitse ondernemer gebruikte de naam G-mail voor een dienst. Google gebruikt die naam ook voor haar e-maildienst maar verloor de zaak en mocht de naam niet in Duitsland gebruiken. In 2007 zijn de twee echter tot een overeenkomst gekomen en mag Google nu in Duitsland haar dienst aanbieden onder de gewenste naam Gmail.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 12 december 2022
Tips om een coachingscultuur op de werkplek te integreren
- 30 juni 2022
Verbeteren van bedrijfsprocessen met één tool
- 25 mei 2022
Ideeën voor cadeautjes
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief