- 18 May 2022
Eerste langeafstandsvlucht op bakolie Air France is een feit
- 19 mei 2021
- Binnenland Buitenland Economie
Air France heeft dinsdag zijn eerste langeafstandsvlucht op een duurzame vliegtuigbrandstof gemaakt van bakolie gevlogen. Met deze stap bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op Franse regelgeving rond duurzaam vliegen.
Het duurzame brandstof van Air France, genaamd SAF, is gemaakt van bakolie en is een product van Franse oliegigant Total. De eerste vlucht met SAF vloog dinsdag het traject tussen Parijs en Montreal. De brandstofmix bestond uit 16 procent uit het duurzame nieuwe brandstof, en 84 procent uit kerosine.
Het Frans-Nederlandse moederbedrijf Air-France KLM probeert al enige tijd grote sprongen te maken op het gebied van duurzame innovatie in de luchtvaart. KLM heeft vorig jaar al een passagierstoestel op synthetische kerosine laten vliegen tussen Amsterdam en Madrid. Het betreffende brandstof is geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie.
Vliegen op bakolie verplicht in Frankrijk
Vanaf 2022 moeten alle vluchten vanuit Frankrijk 1 procent SAF in hun brandstofmix bevatten. Daarmee lopen de Fransen vooruit op de Europese doelstelling om in 2025 op 2 procent biobrandstof te vliegen. Daarboven op is het doel om in 2030 voor 5 procent op biobrandstof te vliegen. Dit is onderdeel van de missie om de CO2-uitstoot terug te dringen.
De nieuwe regelgeving zorgt voor gemixte gevoelens in de luchtvaartsector. Die gaat vooral over de vraag voor wie de regels moeten gelden. Budgetmaatschappijen, zoals Ryanair en EasyJet, die vooral binnen Europa vliegen, willen dat de regels voor elke maatschappij gelijk zijn. Andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Air France-KLM, zijn bezorgd over oneerlijke concurrentie van niet-Europese maatschappijen die langeafstandsvluchten naar Europa exploiteren en niet onder de nieuwe wetgeving zouden vallen.
“We moeten op gelijke voet staan”, benadrukte Air France-KLM topman Ben Smith dinsdag nogmaals. Hij zegt dat het ongunstig is als luchtvaartmaatschappijen die buiten Europa gevestigd zijn, de Europezen kunnen ondermijnen. Dat zou een ware zorg zijn voor de Europese luchtvaart als collectief.
Geïnteresseerd in meer vergelijkbare nieuws onderwerpen?
Meer buitenlands nieuws – Meer binnenlands nieuws – Meer economisch nieuws
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Skype te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Meer
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 26 april 2022
Online casino’s zijn ze het waard?
- 4 april 2022
Online gokken in Nederland nu pas Legaal
- 28 februari 2022
Nederland wordt strenger op spionage
- 23 februari 2022
Openbaar vervoer klaar voor drukte
- 22 februari 2022
500 miljoen aan stormschade en is nog steeds oplopend
- 21 februari 2022
Djokovic pakt de draad weer op
- 18 februari 2022
Air France-KLM op weg naar groene cijfers
- 15 februari 2022
Benzine wordt wéér duurder
- 2 februari 2022
Business coach inschakelen, waarom juist nu?
- 2 februari 2022
Een merknaam registreren: hoe doe je dat?
Ontvang de nieuwsbrief