- 22 November 2024
4 Redenen om spontaan een relatiegeschenk te sturen
- 15 januari 2021
- Bedrijven Binnenland
Ja, de feestdagen zijn net voorbij en er zijn genoeg cadeaus de deur uitgegaan naar partners, klanten en leveranciers. Of toch niet? Wie goede klantrelaties wil opbouwen, zou verder moeten gaan dan met Kerst dat verplichte flesje wijn sturen. Een relatiegeschenk op z’n tijd doet namelijk wonderen, hoe klein ze ook zijn. Zelfs iets kleins als pennen met logo kunnen een groot effect hebben.
Verras je klanten en partners ‘zomaar’ eens en zie wat er gebeurt. Natuurlijk is het nooit echt zomaar en is er altijd een reden – meerdere zelfs, die we graag met je delen. Relatiegeschenken zijn namelijk niet alleen lief en leuk, ze zijn ook krachtige marketingtools. Laat bijvoorbeeld een USB-stick bedrukken, en je weet zeker dat je logo nog maandenlang in het kantoor van je klant te zien zal zijn.
Voor wie nog niet helemaal overtuigd is van de kracht van relatiegeschenken, geven we hieronder 4 redenen om je zakenrelaties te verrassen met een cadeau.
1. Met offline reclame val je op
De meeste bedrijven en ondernemers leggen de focus van hun marketing en klantenbinding online. Je kunt het ze niet kwalijk nemen: al jaren wordt er geschreven en geschreeuwd dat je op social media en Google zichtbaar móét zijn. Maar daarmee hebben we uit het oog verloren dat we ook offline nog veel kunnen doen en terrein kunnen winnen.
Het voordeel van offline marketing is dat je er vandaag de dag mee opvalt. Een digitale nieuwsbrief verwacht iedereen, maar een kaartje of cadeautje in je fysieke brievenbus – dat zie je niet meer zo snel.
Daarnaast is een social media post, betaalde advertentie of gesponsorde zoekopdracht vrij vluchtig: we krijgen daar al zoveel van binnen. Van een pen of flesje wijn genieten we veel langer.
Daarbij kun je deze vorm van marketing vaak uitvoeren voor vergelijkbare prijzen als wanneer je een nieuwe online campagne opzet. En wie weet heb je dan zelfs ook nog een veel hogere return on investment.
2. De regel van wederkerigheid
Jij doet iets voor mij, ik doe iets voor jou. Ken je dat gevoel dat je iets móét kopen wanneer je een kortingsbon of -code krijgt? Relatiegeschenken hebben hetzelfde effect. De regel van wederkerigheid is een vrij simpel psychologisch principe.
Daarbij is een fysiek relatiegeschenk origineler dan een digitale kortingscode en laat je zien dat je er moeite in hebt gestoken, waardoor je kansen nog beter worden. Plus: een cadeau-artikel weggeven is vaak goedkoper dan simpelweg korting geven.
3. Je kunt je relatiegeschenk personaliseren
Natuurlijk, bovenaan een nieuwsbrief kun je ook automatisch de naam van je klant laten verschijnen. Maar dat is niet helemaal hetzelfde als een gegraveerd cadeau, toch? Je kunt erop rekenen dat klanten dit gebaar meer waarderen, waardoor al deze punten nog meer kracht krijgen.
4. Het is een goede manier om top of mind te blijven
Het klinkt bijna te simpel om waar te zijn, maar niks is makkelijker om top of mind te blijven bij je klanten dan ze dagelijks aan je logo of naam te herinneren – zelfs al doe je dat op een sneaky manier waar ze zich niet helemaal bewust van zijn. Denk maar eens aan bedrukte pennen. Je gebruikt ze vaak, en onbewust zie je steeds dat logo of die bedrijfsnaam terugkomen.
Grote kans dat wanneer ze iemand nodig hebben die jouw diensten verleent, dat jij de eerste bent die ze te binnen schiet, simpelweg omdat je naam op hun netvlies en dus in hun geheugen gebrand staat. Maar liefst 85% van de mensen die een relatiegeschenk ontvingen van een merk of bedrijf, konden zich dat bedrijf later nog herinneren. Voor een advertentie die je vluchtig voorbij ziet komen, ligt dat percentage veel lager (maar de kosten veel hoger!).
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief