- 23 November 2024
De retailsector laat weer groei zien
- 11 oktober 2016
- Binnenland Economie
De retailsector kan weer rustig ademhalen. De zwaarste klappen van de economische crisis zijn voorbij, volgens de ABN-Amro. Echter blijft de hevige concurrentie en een overschot aan winkeloppervlak een probleem voor de sector.
Volgens verwachtingen van de bank zullen er in 2016 500 bedrijven failliet gaan. Hiermee bereikt dit het laagste niveau sinds het begin van de crisis in 2008. In 2013 werd het hoogste niveau bereikt toen circa 900 bedrijven failliet gingen. Maar voor nu zijn de grootste klappen geweest, volgens de ABN.
In 2017 neemt de koopkracht toe voor 9 op de 10 huishoudens en consumeert men 1,7 procent meer dan in dit jaar.
Kwetsbaar
Sonny Duijn van de ABN-Amro zegt dat het inderdaad beter gaan in de sector maar de ondernemers kunnen zich nog geen tegenvallers permitteren. De bedrijven zijn nog erg kwetsbaar. Volgens Duijn zijn de interne factoren binnen de sector de voornaamste reden waarom bedrijven failliet gaan. Zo is er nog een hevige concurrentiestrijd en is er een overschot aan winkeloppervlak. Ook veranderd het koopgedrag en komen er minder mensen af op de winkelstraten.
Onderscheidend vermogen
Hoeveel overschot aan winkeloppervlak er is hangt maar net af van de gemeente. Zo kent de non-food detailhandel bijvoorbeeld 11 procent meer winkeloppervlak maar 10 procent minder verkoopvolume. Duijn zegt dat het grote verschil tussen winnaars een verliezers niet simpel opgelost kan worden. Tevens zegt hij dat retailers vooral zichzelf moeten onderscheiden om zo een rooskleurige toekomst tegemoet te gaan. Vooral kwaliteit van het personeel, de service en de marketing zijn belangrijke factoren. Hierbij moeten de offline en online bedrijfsonderdelen op elkaar aansluiten.
Oplossing
Directeur van INretail, Jan Meerman zegt dat er een nieuw businessmodel moet komen omdat de oude niet meer werkt. Hij zegt dat de problemen opgelost kunnen worden door de inkoop te outsourcen en dichterbij het thuisland te produceren. Als er dichterbij huis wordt geproduceerd kan er sneller worden ingespeeld op wat de klant wil.
In de periode van 2009 tot en met 2013 kende de retailers zware tijden. Zo zwakte de koopkracht van de consumenten elk jaar af. Huishoudelijke artikelen werden 19 procent minder verkocht. Ook uitgaven aan woninginrichting daalde met 27 procent, schoenen met 11 procent en kleding met 5 procent, zo bleek uit cijfers van de ABN-Amro.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief