- 23 November 2024
Ongekende drukte bij online kerstinkopen
- 20 december 2016
- Binnenland Economie Internet
De kerstdagen zijn gouden tijden voor de online winkels. Er wordt tijdens deze periode in totaal drie weken lang online besteld voor 925 miljoen euro.
Dit bedrag werd berekend door PostNL in samenwerking met Thuiswinkel.org. Hierdoor neemt de omzet behaald uit online verkopen forst toe voor winkeliers in deze periode. Tussen 6 en 24 december ligt deze online omzet 57 procent hoger dan in andere periodes.
Supermarkt
Ook de supermarkten profiteren hier van. De consumenten proberen zoveel mogelijk de kerstdrukte in de supermarkten te voorkomen, daarom worden er ook veel boodschappen online besteld. De laatste jaren zijn het aantal supermarkten die online verkopen fors toegenomen.
Vooral de verkoop van delicatessen en luxe maaltijdboxen zit in de lift, zo merken ze bij Thuiswinkel.org. Ook het verschil in de bezorgtijden, zoals in de avonden en op zondagen, maakt het online winkelen lucratief.
Bol.com & Coolblue
De grootste online winkels, Bol.com en Coolblue, geven aan dat zij momenteel door de drukste dagen van hun bestaan gaan. Zo gaat er bij Coolblue op een top moment op een maandag ongeveer een bestelling per seconde de bestelbusjes in. De concurrent Bol.com verwacht deze periode een record te behalen van 500.000 verwerkte artikelen.
Bol.com en Coolblue zetten extra personeel in om zo de drukte van de kerstdagen te overwinnen. De baas van Coolblue Pieter Zwart zegt dat hij deze drukte wel had verwacht en zegt dat de drukte van nu normaal zal zijn in de toekomst. Hij zegt dat het bedrijf sterk groeit en dat zij elke 18 maanden weer verdubbelen.
Bij Bol.com zeggen zij ook al gewend te zijn aan de drukte. Het bedrijf kent jaarlijks een omzetgroei van tussen de 30 procent en de 35 procent. In de periode van de feestdagen tussen november en december ligt het niveau van de verkoop van artikelen aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Eerder werd voor de eerste keer een omzetgrens doorbroken.
Meest gekocht
Net als gewoonlijk liggen er weer cadeaubonnen en parfum onder de boom. Maar ook bestsellers als het boek Harry Potter and the Cursed Child en het boek over Willem Holleeder genaamd Judas zijn immens populair dit jaar. Tevens is een Chromecast en een fitnesstracker een erg populair cadeau voor onder de kerstboom.
In deze periode werd er in totaal 34 procent meer gepind voor een bedrag van 179 miljoen euro. Bij de online betalingsdienst IDeal namen de betaling toe met 27 procent en kwam uit op een totaal bedrag van 73,1 miljoen euro.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief