- 21 November 2024
Kleine schoenenwinkels onder druk
- 9 maart 2017
- Binnenland
Kleine, fysieke schoenenwinkels worden onder druk gezet door de felle concurrentie en de opkomende online verkoop. Zij profiteren niet of weinig van de stijgende online schoenverkopen.
Online schoenenwinkels
Al zo’n vijf jaar op rij dalen de verkoopcijfers van de kleine schoenenwinkels. In deze periode zijn daarnaast nog eens 762 winkels gesloten. Er wordt gevreesd dat er in 2017 nog meer fysieke schoenenwinkels de deuren gaan sluiten en met name kleinere winkels.
De zaken voor online schoenenhandelaren gaan wel goed. De schoenenverkopen steeg in 2016 met 44 procent naar 720 miljoen euro. Daarmee is dit een van de snelst groeiende categorieën omtrent online verkopen. Dit heeft ABN AMRO uitgezocht. Er ontstaat een nog grotere kloof tussen de grote ketens en de kleine schoenenwinkels, omdat de grote ketens beter in staat zijn om zich online te laten gelden.
Webshops
Volgens Sonny Duijn, econoom Retail en Leisure van het ABN-onderzoek, is het raadzaam voor kleinere winkels om zich online te manifesteren. ”Ongeveer 40 procent van de consumenten oriënteert zich immers online. Diezelfde klant gaat daarna vaak naar de winkel om de daadwerkelijke aankoop te doen.”, aldus Duijn.
Het betekent niet dat ze een webshop moeten gaan starten om te voorkomen dat ze de deuren gaan sluiten. De kleinere winkels moeten meer laten zien wat ze te bieden hebben. Volgens Duijn is een webshop immers kostbaar en dit gaat meer kosten dat dat het opbrengt, volgens Duijn. Ook een samenwerking kan helpen. ”Het aansluiten bij een groter platform, zoals bijvoorbeeld Topshoe, kan dan uitkomst bieden”, zegt de econoom. Op zo’n platform wordt dan het aanbod van kleine schoenenwinkels samengevoegd.
Verder is het ook belangrijk om een binding te creëren met de klanten. Er kan ingezet worden op kwaliteit, loyaliteit en service. Grote ketens kunnen het veroorloven om goedkope spullen aan te bieden. Kleinere winkels kunnen met zo’n assortiment moeilijk het hoofd boven water houden. ”Inzetten op beleving is verstandiger dan het verkopen van goedkopere producten”’, aldus Duijn.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief