- 2 April 2025
Richard Van Hooijdonk
Richard Van Hooijdonk is keynotespeaker, trendwatcher en futuroloog. Hij is actief in zo’n 10 sectoren, waaronder Bouw, Zorg, Retail, Logistics, HRM, Healthcare, Overheid, Finance, Agri-sector en Leisure. Hij staat bekend om het geven van inspirerende lezingen waarbij zijn enthousiasme over het onderwerp niet onder stoelen of banken wordt gestoken. Op het moment van schrijven woont Van Hooijdonk in Zeist. Richard Van Hooijdonk is sinds 2011 getrouwd en trotse vader van twee zoons.
Opleiding
In zijn jeugd studeerde aan zowel MEAO, als HEAO in Amsterdam. Hierna is hij gaan studeren aan de Universiteit van Utrecht waar hij ook zijn diploma heeft behaald. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij al een passie voor nieuwe technologieën en futuristische manieren van leven, werken en ondernemen.
Carrière Richard Van Hooijdonk
Na zijn studie is Richard Van Hooijdonk zijn carrière begonnen bij het internationale reclamebureau JWT. Na deze baan heeft hij nog verschillende marketing- en managementfuncties bekleed bij onder andere SNS, OHRA en Delta Lloyd. Ook is Richard van Hooijdonk als ondernemer actief geweest in de marketing- en communicatiebranche.
Trendwatching en futurisme
Door zijn grote passie voor nieuwe technologieën en trends besloot hij in 2014 om een andere weg in te slaan. Sindsdien geeft Van Hooijdonk presentaties over de wereld van morgen. Hiervoor doet hij zelf onderzoek, waar Van Hooijdonk dan weer voorspellingen op baseert.
Voor zijn research heeft hij een team van 30 internationale specialisten. Samen voeren zij dagelijks onderzoek uit naar de vele trends op het gebied van Robotisering, automatisering (zelfrijdend vervoer), IoT apparatuur, Neuro-, Nano- en Biotech. Tevens verdiepen zij zich ook altijd in Blockchain, 3D/4D printing en AR en VR.
Ook tijdens de coronacrisis heeft Richard niet stilgezeten. Hij heeft verschillende trends en otwikkelingen bijgehouden, zoals stijgende online verkopen en de opkomst van re-commerce. Omdat ontwikkelingen in de huidige tijd soms bijna niet meer bij te houden zijn, organiseert Van Hooijdonk webinars en keynotes om iedereen dioe daar baat bij heeft, bij te praten over de laatste ontwikkelingen.
Lees het artikel over de langzame neergang van de acceptigiro
Media optredens
Uiteraard kun je Van Hooijdonk vaak tegenkomen op events als beurzen, maar tevens kun je hem vaak zien als gast op TV of horen in een radioprogramma. Op televisie is hij vaak te zien bij RTL Late Night en RTL Boulevard, maar ook bij SBS Shownieuws vertelt hij regelmatig over de laatste trends. Verder presenteerde Richard Van Hooijdonk het radioprogramma ‘Mindshift’ bij BNR Radio.
Richard Van Hooijdonk als spreker
Door zijn enthousiasme en uitgebreide manier van onderzoeken wordt hij vaak gevraagd als spreker voor verschillende instanties. Sinds 2014 is hij actief spreker, trendwatcher en futuroloog voor organisaties als NIKE, Interpol, Google, Heineken, IBM, RTL, Booking.com en velen meer.
Richard van Hooijdonk: Overwinningen, tegenslagen en prijzen
In zowel 2015, 2016, als 2017 is Van Hooijdonk verkozen tot meest gevraagde trendwatcher én futurist van Nederland. Inmiddels heeft hij al meer dan 420.000 mensen bereikt met zijn lezingen.
In 2018 publiceerde Richard Van Hooijdonk het boek ‘De Wereld Van Morgen’, wat dat jaar een bestseller werd.
Overig
Richard Van Hooijdonk is groot voorstander van gezond leven: veel sporten en juiste voeding staan bij hem centraal. Daarnaast heeft hij een voorliefde voor meditatie. Mindfullness en meditatie past hij dagelijks toe in zijn leven. Verder is Richard Van Hooijdonk fervent Twitteraar. Zijn motto is “samen de wereld een stukje mooier maken”.
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief