- 24 November 2024
Interim-management in Nederland en Europa
- 24 augustus 2017
- Economie
Uit onderzoek blijkt dat de opdrachten van Nederlandse interim-managers langer duren dan de gemiddelde opdrachten in Europa. Aan het onderzoek deden 2400 interim-managers uit verschillende Europese landen mee. De respondenten waren over het algemeen positiever over markt dan in voorgaande jaren.
Vijfendertig procent van de opdrachten voor interim-managers draaiden om verschillende vormen van overbruggingsmanagement. Bij een derde van de opdrachten ging het om de traditionele interim-rollen, bijvoorbeeld change management of crisis management. Nog eens achttien procent van de managers hield zich bezig met het bekleden van projectmatige functies. Er werd uit de resultaten van dit onderzoek niet duidelijk wat de verdeling per land was. Uit ander onderzoek bleek dat in Nederland de projectmatige functies flink toenamen.
Nederlanders vaker actief voor kleinere organisaties
Vergeleken met andere Europese landen wordt er in Nederland vrij vaak voor bedrijven en organisaties met minder dan 250 werknemers een tijdelijke functie bekleed, namelijk 12 procent. Vooral de Britse en Duitse interim-managers werken veel voor grotere organisaties, veelal in de publieke sector. Joost Niederer van Interim Control merkt inderdaad dat er in Nederland ook opdrachten van kleinere bedrijven voorbij komen. Zelf is Joost Niederer vooral voor grotere organisaties als ProRail en VGZ actief. Toch ziet hij ook veel opdrachten voor kleinere partijen voorbij komen.
Opdrachten in Nederland duren langer
Wat betreft de lengte van de opdrachten zijn er duidelijke verschillen te zien tussen de landen in Europa. In Frankrijk, Engeland en Duitsland duren de opdrachten vaker een halfjaar of minder. In Nederland en België is te zien dat de interim-managers in veel gevallen een jaar blijven zitten. De gemiddelde Europese opdrachten duren in twee derde van de gevallen langer dan een halfjaar en een kwart duurt langer dan een jaar.
Europese Interim-managers zijn licht optimistisch
Een groot deel van de respondenten, namelijk 71 procent, hanteerde hetzelfde tarief als het jaar ervoor. Bij 13 procent van de managers is het tarief iets gedaald. In het verleden ging het tarief vaker naar beneden. In 2014 was dit percentage liefst 26 procent en in 2011 hanteerde 24 procent een lager tarief. Ook de verwachting van het aantal te draaien uren valt positiever uit dan voorheen. Een derde denkt minder uren te kunnen maken dan het jaar ervoor. Drie jaar geleden verwachtte 42 procent dit.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief