- 22 November 2024
John de Mol neemt SBS over van Sanoma
- 10 april 2017
- Binnenland
De Mol neemt SBS Broadcasting volledig over van het Finse Sanoma. Het mediabedrijf van John de Mol, Talpa, maakte dit maandag bekend.
Talpa neemt het belang van Sanoma (67%) over en wordt op die manier volledig eigenaar van SBS. Voor de overname betaalt het bedrijf van De Mol 237 miljoen euro.
Het belang in Veronica Uitgeverij verkoopt Talpa aan Sanoma. De eigenaar van Talpa verwacht de overname binnen afzienbare tijd af te ronden.
TMG
De Mol wilt een Nederlands multimediabedrijf bouwen dat sterk is in televisie, radio, print en online. Met de overname van SBS, zet De Mol een stap dichterbij zijn doel. Talpa bezit al een groot deel in de belangen van 538, Radio10, Sky Radio en Radio Veronica.
Ook probeerde De Mol mediabedrijf TMG, moederbedrijf van onder andere De Telegraaf, over te nemen. Momenteel strijd De Mol met het Vlaamse Mediahuis en VP Exploitatie (VPE) om TMG, maar die strijd gaat hij waarschijnlijk verliezen. De commissarissen willen liever Mediahuis en VPE als nieuwe eigenaar.
Concurreren met Facebook en Google
”De acquisitie van SBS is een fantastische stap in het verder bouwen aan een Nederlands multimediabedrijf.”, aldus de ceo van Talpa, Pim Schmitz. Er zal volgens hem ook geïnvesteerd worden in print.
Met de mediaplannen van Talpa zet het bedrijf in op massabereik met een gepersonaliseerde aanpak via internet. De mol denkt daarmee een serieuze concurrent te worden van Facebook en Google. ”Ik geloof sterk in een krachtig Nederlands multimediabedrijf dat flexibel inspeelt op het veranderende medialandschap door de technologische vooruitgang”, aldus De Mol. ”SBS is als uniek mediabedrijf een onmisbare schakel in dit bedrijf.”
Sanoma
Het Finse Sanoma richt zich op merken die een leidende positie kunnen hebben of bemachtigen. Voor SBS Nederland ziet Sanoma niet genoeg perspectief om deze positie te bemachtigen, omdat het Finse bedrijf niet de investeringen kan doen. ”De verkoop aan mede-aandeelhouder Talpa Holding geeft SBS uitstekende mogelijkheden haar positie op de Nederlandse markt uit te breiden.”
Sanoma gebruikt SBS om tijdschrifttitels, zoals vtwonen, uit te zenden op televisie. Er is afgesproken met Talpa dat het hiermee door mag gaan.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief