- 21 November 2024
Koffie zetten op het kantoor: wel of niet voor een volautomatische koffiemachine kiezen?
- 10 september 2021
- Bedrijven Binnenland Lifestyle
De smaak van de koffie blijft een veelbesproken onderwerp op het kantoor. Zodra het koffieapparaat vernieuwd wordt, heeft iedereen plots een mening over de koffie. Met vele medewerkers en dus vele meningen wordt het lastig om iedereen tevreden te houden. Dat neemt niet weg dat het aanbieden van gratis koffie flink in de kosten kan lopen. Bedrijven geven al gauw duizenden euro’s uit aan de koffie, maar is dit hem waard?
In dit artikel bespreken we de mogelijkheden voor een bedrijf. We kijken naar verschillende situaties en bepalen dan welke koffie hier het beste bij past. In dit artikel maken wij onderscheid tussen volautomatische koffiemachines, instant koffie apparaten en cafitesse koffie. Ook geven wij advies over welke koffiebonen het beste zijn. Voor meer informatie over volautomatische koffiemachines breng je een bezoek aan: https://baristaworden.nl/volautomatische-koffiemachine/
Wel of niet op koffie besparen?
Op het eerste oog lijkt koffie een investering waar je weinig van terug ziet. Je geeft duizenden euro’s aan koffie uit, maar ziet dit niet perse terug in de sales. De vraag is dus of je koffie gratis moet aanbieden en of het juiste is om op koffie te besparen. Wij denken van niet: door goede koffie aan te bieden en medewerkers mee te laten beslissen laat je zien dat je ze serieus neemt. Medewerkers hechten waarde aan goede koffie en kunnen het waarderen wanneer de werkgever hen van de beste koffie voorziet.
Het verschaffen van kwalitatieve koffie draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Hoe je het ook wend of keert, ontevreden medewerkers kosten gewoon geld. Zij hebben minder motivatie om voor jou aan het werk te gaan en zijn (vaak) minder nauwkeurig. Nu hoor je me niet zeggen dat kwalitatieve koffie jouw medewerkers ineens tevreden maakt, maar het laat wel een blijk van waardering zien.
Medewerkers en klanten
Bij sommige bedrijven kiezen ze ervoor om klanten bonen koffie te serveren, terwijl ze de medewerkers instant koffie serveren. Ondanks dat bonenkoffie een stukje duurder is, lijkt dit mij geen goed idee. Hiermee laat je duidelijk weten aan jouw medewerkers dat klanten belangrijk zijn. Ze voelen zich benadeeld. Net als dat er een volautomatische koffiemachine met bonen koffie op het kantoor staat en een instant koffiemachine op de werkplaats. Dit zullen de medewerkers op de werkplaats ook niet waarderen.
Koffiezetapparaten: de verschillen
Om voor het beste koffiezetapparaat te kiezen zal je verschillende dingen moeten overwegen. Hieronder leggen we kort de verschillen uit tussen populaire apparaten voor kantoren:
- Instantkoffie: dit is de goedkoopste manier van koffie zetten. Voor het maken van een cappuccino wordt gebruik gemaakt van melkpoeder. Over de smaak valt de twisten, maar wegens de lage aanschafkosten en kosten per kilogram is instantkoffie erg populair. Er zijn vele bedrijven zoals Douwe Egberts die gratis een machine neerzetten wanneer je de koffie bij hun afneemt.
- Cafitesse: dit is een koffieconcentraat. Een paar druppels zijn voldoende om een lekkere bak koffie te zetten. Cafitesse koffie smaakt anders dan instantkoffie of koffie van versgemalen bonen. In het begin is het even wennen, maar uiteindelijk smaakt het goed. Een cappuccino kan gezet worden met melkpoeder en verse melk. De apparaten zijn redelijk betaalbaar en worden gratis neergezet wanneer je de koffie bij de leverancier afneemt.
- Volautomatische koffiemachines: met een volautomatische koffiemachine zet je met een druk op de knop een kopje koffie van versgemalen koffiebonen. Dit is de lekkerste koffie, maar vaak zijn de apparaten en de koffie een stukje duurder. Ook duurt het koffiezetten langer dan bij cafitesse en instantkoffie, omdat de bonen eerst gemalen moeten worden.
Koffiebonen kiezen, welke zijn het beste?
Voor het zetten van een lekkere bak koffie, zijn goede koffiebonen natuurlijk wel belangrijk. Dit blijft een lastige keuze omdat niet iedereen van dezelfde koffie houdt. Het beste is om je medewerkers hierover te laten beslissen. Uiteindelijk moeten zij het drinken en als ze in de toekomst klagen over de koffie dan kun je ze er altijd aan herinneren dat ze zelf de koffie hebben uitgekozen. Daarbij zou je bijvoorbeeld 4 tot 5 verschillende soorten koffie kunnen uitkiezen. Zo heb je zelf wel controle over de prijs die je voor de koffie betaald.
Prijs per kg
De prijs per kilo is natuurlijk een belangrijk gegeven. Koffie kan best veel geld kosten wanneer er veel koffie doorheen gaat. Bedrijven geven wel duizenden euro’s uit aan koffie. Voor kwaliteitskoffie ben je nou eenmaal veel geld kwijt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een goedkopere en duurdere koffie met elkaar te combineren. Hiermee bespaar je geld en smaakt de koffie nog steeds fatsoenlijk.
Conclusies
Hoe belangrijk is goede koffie voor jouw medewerkers. Ga met ze in gesprek en ontdek wat ze momenteel van de koffie vinden. De koffie hoeft niet hetzelfde te smaken als in hun favoriete koffiebar, maar als ze de geserveerde koffie momenteel als slootwater beschouwen dan weet je dat er iets veranderd moet worden. Als je veel klanten over de vloer krijgt, raad ik aan om altijd voor bonen koffie te kiezen. Dit is belangrijk voor een goede eerste indruk. In het beste geval neem je een barista in dienst die koffie van cafe-kwaliteit serveert. Maar dan lopen de kosten natuurlijk nog hoger op..
In dit geval zou je jouw medewerkers goedkopere koffie kunnen aanbieden. Als ze dan een betere bak koffie willen dan betalen ze voor hun eigen koffie bij een echte barista. Voor een euro een goede cappuccino, dat is toch een uitstekende deal?
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief