- 22 November 2024
Kindermarketing in supermarkten moet verdwijnen
- 25 augustus 2017
- 1
- Binnenland
Veel grote bedrijven maken gebruik van kindermarketing om hun producten te promoten. Zo worden schoolkoekjes, snoepjes en bijvoorbeeld ijsjes leuk verpakt door middel van een afbeelding van een televisie karakter. Denk hier bijvoorbeeld aan de bekende televisie karakters Spongebob en Dora. Bedrijven stimuleren hiermee overgewicht bij kinderen, aldus de Consumentenbond.
Kindermarketing stimuleert overgewicht
Bedrijven als LU en Verkade verfraaien hun verpakkingen met de hulp van kinderidolen die zij kennen van de televisie. Dit zorgt er indirect ook voor dat kinderen meer van deze, vaak ongezonde, producten, binnen krijgen in plaats van bijvoorbeeld een gezond stuk fruit. Begin dit jaar beloofde de betreffende bedrijven al om de kinderidolen van hun verpakkingen te verwijderen. Maar de reactie van de A-merken blijft voor als nog uit. “Na druk van organisaties en media beloven a-merken altijd veel, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht”, aldus Babs van der staak van de Consumentenbond.
Omzeilen van richtlijnen
Er zijn een aantal richtlijnen van kracht wat betreft kindermarketing. Deze richtlijnen zijn door de levensmiddelen branche zelf opgesteld. Deze gelden alleen niet voor de marketing in de supermarkten zelf en daarmee dus de verpakkingen. De bedrijven hebben wel ingestemd met het verzoek om de kinderidolen te verwijderen van hun verpakkingen, maar op het moment is van deze belofte niet veel terug te zien. De bij de Consumentenbond aangesloten Alliantie Stop Kindermarketing zou graag zien dat marketing gericht op kinderen compleet verdwijnt. Behalve voor gezonde producten die in de Schijf van Vijf zitten. Op deze manier willen zij overgewicht bij kinderen bestrijden.
De grote a-merken zijn dus nog niet gestopt met kindermarketing. Van der Staak meldt wel dat er een aantal grote supermarkten al met neutrale verpakkingen zijn gekomen. Van der Staak is hier blij mee en hoopt hiermee dat grotere merken het voorbeeld zullen volgen. Zij ziet graag gebeuren dat de kindermarketing voortaan wordt ingezet om bijvoorbeeld appels en bananen te promoten.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief
Comment (1)
Thea de Boer
27 aug 2017Dit lijkt me toch in de eerste plaats een taak van de ouders/opvoeders….?