- 22 November 2024
Is docent een zwaar beroep of valt dat wel mee?
- 31 januari 2020
- 4
- Binnenland Politiek
Gisteren bleven duizenden scholen dicht doordat er een enorme lerarenstaking gaande was in het land.
Leraren en directeuren zijn gezamenlijk in Rotterdam aanwezig om over hun vak te praten. Ze zijn in protestmarsen naar de Kuip gelopen en denken daar na over structurele oplossingen voor het lerarentekort. Dit is geïnitieerd door de Rotterdamse onderwijsactiegroep ‘wijonderweis’. “De mensen die er nu nog zijn, willen niet blijven hangen in het probleem. Ze willen oplossingen. Wij hebben noodgedwongen een klas moeten opheffen. Ik heb nu ook zesdegroepers bij mijn groep 7 en 8. Samen los je het op. De passie kan wel minder worden van alleen kortetermijnoplossingen. Ik geef twaalf keer op een dag instructie.”, zegt een van de leraren aanwezig. Het blijft een structureel probleem dat er te weinig leraren zijn. Als er nou een plan op tafel lag waardoor er licht aan het einde van de tunnel in zicht zou zijn, zouden de leraren optimistischer zijn. Er moet een plan komen zodat het aantrekkelijker voor mensen is om docent te worden. Op dit moment is de werkdruk te hoog en vallen steeds meer leraren weg.
Zij-instromers
“Ik heb een hij-instroomtraject gedaan, bedoeld om meer mannen voor de klas te krijgen. Toen ik echt ging werken, had ik het geluk dat ik een ervaren docent naast me had. Nu zie je mensen vers van de opleiding direct voor de klas komen. Dat trek je niet. En het is niet goed voor de onderwijskwaliteit.”, zegt andere actievoerder. Dit duidt erop dat de nood veel te hoog is om aan de vraag te blijven voldoen, met als gevolg dat de kwaliteit van het onderwijs hard achteruit gaat. Niks ten nadele van de gemotiveerde docenten, toch zijn de kinderen de gedupeerden. Er ontstaat nu scheef onderwijs, waarbij bepaalde scholen een veel hoger niveau kunnen nastreven dan achtergestelde scholen.
Niet veel aanzien
Welke oplossingen zouden wel werken? „Het beroep moet weer sexy worden”, zegt een van de leraren „Dat je trots zegt: ik ben leerkracht, ik werk op een school.” Vroeger hadden leraren veel aanzien, net zoals een politieagent bijvoorbeeld. We hebben met zijn allen het beroep ondertussen zo gestigmatiseerd dat er lacherig over gedaan wordt. Dat terwijl het van zo’n cruciaal belang is dat er voldoende docenten zijn. Iedereen gaat naar de basisschool en iedereen krijgt te maken met leerkrachten. Wat kunnen we eraan doen dat het respect weer wederkeert?
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 16 december 2022
Spijker uw kennis over het omgevingsrecht bij!
- 26 april 2022
Online casino’s zijn ze het waard?
- 4 april 2022
Online gokken in Nederland nu pas Legaal
- 17 februari 2022
Verdwijnt de coronapas voorlopig of definitief?
Ontvang de nieuwsbrief
Comments (4)
Henk Smit
13 feb 2020Onderwijs steeds meer gesloopt (iedereen straks een HBO diploma) en mensen die simpel rekenwerk niet meer aankunnen..
Zeer mondige soms met rechtszaken dreigende statusgevoelige ouders (de school ziet het helemaal verkeerd) die hun “heel bijzonder en zeer intelligent” kind vaak op een te hoog niveau school willen hebben. ( Dunning-Kruger effect ).
Macht en beslissingsbevoegdheid (en daarmee ook een stukje status) van de docent afgebroken en invoering van een nog steeds aanzwellend leger van managers die zwaar op het schoolbudget drukken met name op de ROC’s
Vroeger had je 1 directeur 1 adjunct directeur een paar concierges een man of 6 administratie en nog wat schoonmakers dat runde een school met duizend leerlingen, moet je nou eens zien, zelf als je de “ja maar het is nu heel anders hoor ….is niet meer te vergelijken” factoren verdisconteerd..
Denk ook eens maar eens het gedeelte managers die de managerslaag daarboven van “input” voorziet met als doel
het “rendement”op te krikken , gevolg: minder geld voor docenten etc. met alle gevolgen van dien. (ook weer het domino effect)
De “lump-sum”regeling (school hier heb je een zak geld red je de kont maar) is de hoofdoorzaak dat het niveau van alle scholen inclusief de universiteiten omlaag is getrokken vanwege het domino effect. (scholen moeten zoveel geslaagden hebben per jaar anders de financiële gevolgen) en de HBO’s en Universiteiten zitten met de handen in het haar omdat ook zij aan het aantal geslaagden moeten komen.
Met name de invoering van de lump-sum wat toen een handige zet leek wat veel geld opleverde heeft door de tijd heen een veelvoud aan kosten met zich meegebracht zowel direct als indirect en daar plukken we nu dus de vruchten van.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, leraar zijn is een zware baan en niet : een beetje kletsen en veel vrije tijd en een leuk salaris maar daar komt men pas achter als men voor de klas staat.
Het is niet voor niets dat zoveel mensen afhaken.
Natuurlijk gaan er ook dingen goed en daar kun je ook veel over schrijven..
Reinoud Prins
18 feb 2020Als eigenaar van een bedrijf dat zich volledig richt op stress en burn-out zien wij veel docenten die bij ons in coaching zijn. Helaas wordt er naar mijn idee nog veel te weinig preventief gedaan om uitval te voorkomen, terwijl de tekorten wel voor iedereen duidelijk zijn. Waarom zoveel geld besteden aan nieuwe leraren als we zoveel docenten hebben die ziek thuis zitten en niet goed worden geholpen?
tfdhgfj
10 apr 2020IS DOCENT EEN ZWAAR BEROEP OF VALT DAT WEL MEE? niet zo aanstellen,als ik zie wat ze allemaal doen op een dag hebben zij een van de rustigste beroepen in de wereld. en als ze nou eens een keer fatsoenlijk les geven dan hebben de leerlingen er nog wat aan.
Henk Smit
18 jun 2020@tfdhgfj: Uw reactie laat mij zien dat u tot de leerlingen behoort die het op school niet naar de zin heeft gehad. En het snel de schuld bij “de ander”te leggen. Ook het deel van de zin zin ” als ze nou eens een keer fatsoenlijk les geven ” geeft aan dat u moeite had met het volgen van de lessen. Neem maar van mij aan dat het een vak is dat niet door een ieder kan worden uitgeoefend. En ik heb daar een sterke overtuiging in want ik ben jaren in het reguliere bedrijfsleven werkzaam geweest in diverse beroepen kan daarom aardig vergelijken. Ook ken ik verhalen van mensen die dachten……Och kan ik ook…..en die voor de gein voor de klas mochten staan en letterlijk na 5 minuten de pijp aan maarten gaven. Mijn tip aan u : lees eens wat het Dunning Kruger effect inhoud..