- 22 November 2024
Bolletje wil groeien, beschuit vergrijst
- 5 mei 2017
- Binnenland
De beschuit is niet meer zo gewild als vroeger en beschuitenmerk Bolletje merkt dat. De jonge consument heeft tegenwoordig minder interesse in een beschuitje. Het bedrijf ondanks de daling in populariteit van het beschuit toch doorgroeien. Dit willen zij doen met behulp van nieuwe producten.
In drie jaar tijd is de productie van de klassieke beschuit gedaald van 14 naar 12 miljoen rollen. Volgens de marketingmanager van Bolletje, Geert-Jan Zandbergen, vergrijst de beschuiteter. ”Onze traditionele beschuit heeft het lastig met een verlies van circa 5 procent per jaar. Maar we zijn niet bij de pakken neer gaan zitten. We vertragen de teruggang met boerenbeschuit en speltbeschuit.”, aldus Zandbergen.
Non-stop
Er wordt vanaf nu in vijf ploegen, non-stop, geproduceerd in de fabriek die in Almelo ligt. Dus ook in de weekenden worden de beschuiten gemaakt. Hiermee creëert de beschuitfabrikant wel twintig extra banen. Algemeen directeur Hans van Tilbeurgh zegt dat het een dure maar noodzakelijke oplossing is. ”Duur, omdat we uiteraard extra toeslagen moeten betalen voor werken in het weekend. Noodzakelijk, omdat we opnieuw groeien en op tijd moeten kunnen blijven leveren.”, aldus Tilbeurgh.
Nieuwe producten Bolletje
Het bedrijf uit Almelo heeft met nieuwe producten een frisse wind door het bedrijf geblazen. In 2012 introduceerde het de Oerknäck, in 2014 de ‘Goed Bezig’ graanrepen en de Ontbijtknäckers in 2015. ”Juist jongeren kopen onze nieuwe producten. Bolletje is een oud merk, maar niet oubollig”, zegt Zandbergen.
Bolletje doet het nu weer goed door de overname door het Duitse Borggreve. Daarvoor zat het bedrijf in de verliezen.
Borggreve
In 2013 verkocht eigenaar Bertus van Beek het bedrijf aan de Duitse koekjesfabrikant Borggreve. Samen met het Duitse zusterbedrijf koopt Bolletje grondstoffen in. Echter heeft dat nog niet tot grote voordelen geleid. ”Onze markten en onze producten overlappen niet. Borggreve maakt vooral koekjes en zit in Duitsland. De omzet van Bolletje komt voor 90 procent uit Nederland en wij focussen steeds meer op ontbijtproducten”, aldus Van Tilbeurgh.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief