- 21 November 2024
Van website naar klantwerfmachine
- 15 maart 2021
- Bedrijven
Veel mkb-websites lijken meer op een online visitekaartje dan dat ze er daadwerkelijk klanten mee werven. Ze doen wel aan marketing, maar wat doen ze dan precies? En wat is nu eigenlijk het meest effectief?
Anno 2021 is het bijna ondenkbaar om zonder website nieuwe klanten te werven. Sterker nog, met een klantwerfmachine haal je online je klanten binnen.
Meer nieuwe klanten online aantrekken
Maar ja, hoe doe je dat dan? En hoe kun je ervoor zorgen dat jouw website er echt uitspringt ten opzichte van je concurrentie?
Nieuwe klanten werven via internet is waar dit artikel over gaat. Onderstaande tips gaan over hoe je als mkb-bedrijf eenvoudiger online klanten werft via je eigen website.
Wil jij ook meer klanten werven via je eigen website?
De elementen van een klantenwerfmachine
Ik heb van 2007 tot 2019 met webbouwers honderden top websites gemaakt (toen ik nog een marketingbureau had). De websites die we maakten, groeiden online: meer bezoekers, hogere conversie, meer leads, klanten en bestellingen. De belangrijkste elementen waar we veel aandacht aan schonken, behandel ik hier in dit artikel.
Zeven elementen om van website naar klantenwerfmachine te gaan!
1. De homepage
Voor een bezoeker is het fijn dat je homepage begrijpelijk is. Dus niet proberen er met design een feestje van te maken. Een website die intuïtief werkt, is een drempel minder om snel de website weer te verlaten. De homepage is de ideale plek om je bezoeker op te warmen. Belangrijke ingrediënten hiervoor liggen vooral in de teksten die je gebruikt:
- Benoem de problemen waar je potentiële klant mee zit.
- Benoem de oorzaken van het probleem.
- Vertel hoe het ook kan.
- Communiceer wat je kunt betekenen.
- Zet aan tot actie (met calls to action).
- Spreek de taal van je doelgroep.
- Maak de tekst van je homepagina leesbaar / scanbaar.
- Zorg voor onderscheidend vermogen.
- Spreek je doelgroep direct aan.
- Communiceer alleen de essentie.
2. De websiteheader
Dat is de bovenkant van je website. Deze is zeer belangrijk, want deze websiteheader staat boven iedere pagina: de uitgelezen locatie om je te positioneren. Wat staat erin? Een slogan die precies past, een stuk of 4 heldere USP’s (wat maakt jouw bedrijf nu echt onderscheidend), een heldere CTA (call to action) en vaak een telefoonnummer.
3. De websitefooter
Dat is ook zo’n generiek deel, alleen onderaan de website. Hierin plaats je (lekker transparant) je bedrijfsgegevens (adres, telefoonnummer, contactformulier, KvK, btw alles). Bezoekers vinden het fijn om te weten dat het een ‘echte’ website is.
Deze websitefooter is ook een mooie locatie om de USP’s uit de header te herhalen. En is ook zeer geschikt om hier je verschillende diensten of belangrijkste referenties neer te zetten. De kracht van de herhaling. Goed voor de bezoeker en voor de zoekmachines. Belangrijk bij klanten werven.
4. De hoofdnavigatie
Dit is altijd een dingetje. Wat zet je nu in de navigatie en wat niet? Allereerst is het belangrijk dat het overzichtelijk blijft (op mobiel en desktop). Als vuistregel zou je kunnen hanteren om hier 6-8 hoofditems in te plaatsen. Home mag hier deel van uitmaken, iets van een ‘Over ons’ is essentieel (je kunt het ook anders noemen).
Het is handig om ook ‘Contact’ erin te plaatsen. En je ‘Diensten’ of activiteiten, eventueel met een subnavigatie eronder. Referenties zijn wat mij betreft een vast onderdeel hierin. En meestal is er een blog of een kennisbank die je aandacht wilt geven. En dan heb je nog één of twee posities over die je marketinggericht kunt invullen. Met een mooie ‘op de fiets springer’ (een gratis kennismaking, een e-book etc.).
Met een slimme navigatie werf je makkelijker klanten.
5. Conversiepaden
Dit is niet echt een element, maar een stroming door je website heen. Het is aan te raden om echt goed te gaan intern linken en heldere CTA’s (calls to action) te gebruiken. Vooral als het gaat om de zoekwoorden, maar ook linken naar je belangrijkste aanbod, referenties, contactformulier. Een website met veel interne linken heeft doorgaans een veel betere sessieduur. En dat werkt positief voor online klanten werven.
6. Wervende websiteteksten
Dit is een element dat voor de hele website geldt. Met woorden kun je bezoekers online verleiden, opwarmen, herkenning laten voelen, welkom laten heten. Een klantenwerfmachine heeft top teksten nodig. Deze wervende webteksten zorgen voor een hogere sessieduur, en een hogere sessieduur zorgt voor meer online resultaat.
Belangrijk bij wervende webteksten is dat de teksten niet zozeer gaan over jou! Maar juist over de bezoeker. Wat is zijn probleem? Wat is zijn dilemma, hoe komt dat, waarom is dat zo, en vooral: wat kun jij hieraan doen? Dat is een wervende opbouw. Je hebt het niet over boren, maar over gaten. Je schrijft in het perspectief van het resultaat, dat wil men weten.
7. Bedankpagina’s
Deze worden nog wel eens vergeten. Wanneer je een klantenwerfwebsite wilt, wil je ze ook kunnen meten. Dus werk je in ieder geval met Google Analytics en ook met de Search Console van Google. In Google Analytics kun je doelen instellen (bijvoorbeeld: /contact-bedankt/). Iedere keer als iemand je contactformulier invult, wordt dit geregistreerd.
Zo kun je periodiek precies zien wat je website doet. Welke instappagina’s de meeste doelen opleveren, welke paden bezoekers maken. Dan heb je goud in handen om je website te optimaliseren. Essentieel voor online klanten werven.
Er zijn nog veel meer elementen die belangrijk zijn om van je website een klantenwerfmachine te maken. Maar de bovenstaande elementen geven al een goede richting aan.
Ook online klanten werven?
Wil je meer weten over online klanten werven met je eigen website, kijk dan eens op mijn website, ik heb hier meer dan 40 artikelen over geschreven.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief