- 23 November 2024
Hoe til je als manager je collega’s naar een hoger niveau?
- 26 oktober 2022
- Bedrijven
Een goede manager zijn betekent anderen kunnen begrijpen en helpen. Dit geldt in allerlei situaties, of je het nu hebt over sport of werk. Er zijn veel manieren waarop coaches nuttig kunnen zijn voor zowel sporters als managers, maar er is één ding dat hen bijzonder effectief maakt. In het bedrijfsleven kan hetzelfde soort coaching waar een sporter baat bij heeft, ook een bedrijf naar een hoger niveau tillen.
Managen is niet beperkt tot het werken met individuen. Managers kunnen ook aan teams werken en andere mensen helpen hun volledige potentieel te bereiken. Leiderschap is hier vooral belangrijk omdat het gaat om het aanmoedigen van samenwerking en teamwerk. Zo kun je een sterker team opbouwen. Gelukkig zijn er veel manieren om als leidinggevende je medewerkers naar een hoger niveau te tillen. De belangrijkste bespreken we hieronder.
Blijf jezelf als manager ontwikkelen
Er zijn in Nederland tal van mogelijkheden om jezelf als manager te blijven ontwikkelen. Het moment dat je als manager niet meer probeert om zelf de lat naar een hoger niveau te tillen, doen jouw collega’s dat ook niet meer. Als manager dien je het voortouw te nemen en altijd naar een betere versie van jezelf op zoek te gaan. Dit kan bijvoorbeeld door met enige regelmaat trainingen speciaal ontwikkeld voor managers te volgen. Een voorbeeld hiervan is de management training situationeel leiderschap.
Of wacht dacht je wat een training waarbij niet alleen naar het individu maar ook het team wordt gekeken? Management drives helpen om meer inzicht in de drijvende kracht van een team te krijgen én de impact van specifieke individuen op het team zichtbaar te maken. De opgedane kennis tijdens management drives kunnen ervoor zorgen dat er als team effectiever naar resultaten toegewerkt wordt. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer organisaties voor dergelijke trainingen kiezen.
Wees als manager positief
Als mensen horen dat ze zich positief moeten opstellen, denken ze vaak: “Dat is makkelijk! Waarom zou ik dat niet doen?” Maar net als alles kost het tijd en oefening om het onder de knie te krijgen. Optimistisch zijn vereist veel zelfbeheersing en zelfdiscipline. Om beter te worden in het handhaven van een positieve houding, moet je leren hoe je je negatieve gedachten snel kunt herkennen en jezelf er actief van weerhouden ze te geloven. Je moet altijd proberen de dingen in een ander licht te bekijken, in plaats van je te richten op de negatieven. Door dat te doen kun je voorkomen dat je fouten maakt die tot problemen in je professionele leven kunnen leiden.
Geloof in wat je doet
Een goede manager gelooft dat zijn teamleden grootse dingen kunnen bereiken. Hij verwacht grootsheid en verwacht dat de mensen deze doelen bereiken. Ze hoeven niet onrealistisch te zijn, maar ze moeten uitdagend genoeg zijn om mensen te motiveren ernaar te streven. Als je gelooft dat je elk probleem kunt oplossen, laat je je niet tegenhouden door obstakels om je doel te bereiken. Geloven in jezelf helpt ook om de mensen om je heen te inspireren. Als je weet dat je kunt slagen, zal iedereen zich ook zelfverzekerd gaan voelen.
Communiceer duidelijk
Sportcoaches communiceren regelmatig en open met hun spelers. Ze vertellen hen precies wat ze van hen verwachten. Ze geven duidelijke instructies en leggen uit waarom iets de beste optie is. Het hebben van een duidelijke communicatiestijl bevordert het vertrouwen tussen teamgenoten. Goede managers hanteren dezelfde aanpak bij de communicatie met hun werknemers. Ze zorgen er altijd voor dat ze duidelijk en beknopt spreken. Op die manier kunnen ze een gedeeld begrip creëren waardoor iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt. Communicatievaardigheden zijn essentieel voor succesvol leiderschap.
Help je teamleden nieuwe dingen te leren
Een goede coach weet dat teamleden niet alles weten. Ze moeten tijd besteden aan leren en zichzelf ontwikkelen. Tijdens trainingen leert een ervaren coach zijn spelers nieuwe technieken en vaardigheden. Hij legt uit wat ze moeten doen om beter te worden. Een goede manager doet hetzelfde voor werknemers. Zo moet een manager ervoor zorgen dat iedereen begrijpt wat er moet gebeuren om hun doelstellingen te halen. Elke werknemer moet kunnen uitzoeken wat kan worden gedaan om nog beter te worden.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief