- 23 November 2024
Heeft u een (nieuw) merk? Leg uw merk vast!
- 26 april 2019
- Bedrijven
Een merk heeft verschillende functies voor een onderneming en dient goed beschermt te worden. Zo is een merk een belangrijke toevoeging aan het product. Door een merk kan een product namelijk altijd onderscheiden worden van andere vergelijkbare producten. Dit is voornamelijk belangrijk voor een markt met veel producten. Tevens heeft een merk een breinpositie. Dit wil zeggen dat merk een positie in het brein van de doelgroep krijgt. Hierbij krijgen mensen een voorkeur van een merk doordat ze een beeld hebben bij dat bepaalde merk, aldus een merkimago. Dit beeld associëren mensen veelal met waarden. Hierdoor krijgen mensen een positieve houding tegen over het merk. Met betrekking op deze functies is het belangrijk dat een merk origineel en eigen is. Als je zover bent dat het merk goed bij de onderneming past, dan is het belangrijk om het met te registreren.
Waarom is merkregistratie belangrijk?
Zoals gezegd is het erg belangrijk dat het merk geregistreerd wordt. Als je het merk registreert verkrijg je namelijk het recht om het merk te gebruiken voor bepaalde producten in een betreffende regio. Daarnaast ben je in staat om je tegen verschillende zaken te verzetten na een merkregistratie. Zo kan je optreden tegen het feit dat derden een identiek merk voor identieke waren en diensten gebruikt. Ook als je wilt optreden tegen het gebruik door derden van een identiek of overeenstemmend merk voor dezelfde of soortgelijke producten en diensten en waardoor er verwarring ontstaat bij het publiek.
Tevens ben je door een merkregistratie in staat om op te treden tegen het gebruik van een merk anders dan voor onderscheiding van producten of diensten zoals handelsnamen of domeinnamen. En waardoor er zonder een geldige reden ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan dit onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk. Tot slot ben je door merkregistratie in staat om jezelf te verzetten tegen het gebruik van een identiek of overeenstemmend merk voor niet-soortgelijke producten en diensten als je beschikt over een bekend merk. En waardoor zonder een geldige reden een onrechtvaardig voordeel uit wordt getrokken of afbreuk wordt gedaan aan dit onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk.
Het registreren van een merk, hoe werkt dat?
Op het moment dat je een merk wilt laten registreren dien je rekening te houden met een aantal verschillende eisen. Zo dient je merk genoeg onderscheidend vermogen te hebben. Een beschrijvend merk kan namelijk niet geregistreerd worden. Echter, als je een grafisch element toevoegt aan het merk dan kan het merk toch in aanmerking komen voor bescherming. Het onderscheidende karakter ligt in dit geval in het grafische element van het merk. Een benaming hiervoor is een gecombineerd woordbeeldmerk. Daarnaast dient het merk zodanig weergegeven te worden in het merkenregister dat de bescherming duidelijk en nauwkeurig vast te stellen is. Als je aan deze voorwaarden voldoet, dan kan je bijna elk teken laten registreren als merk. Zo kunnen logo’s, woorden, slogans, vormen, klanken, geuren en kleuren geregistreerd worden als merk. Als je graag meer wilt weten over hoe je een merk kunt laten registreren, neem dan een kijkje op https://www.registreermijnmerk.nl.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief