- 21 November 2024
Een nieuwe kantoorruimte inrichten met deze 4 tips
- 4 januari 2019
- Bedrijven
Yes… je hebt een nieuwe kantoorruimte gevonden! Eindelijk kan je bedrijf dat stapje zetten om te gaan groeien en te professionaliseren. Maar voordat je dat in werking gaat zetten wacht er eerst nog een ander leuk klusje; het inrichten van je nieuwe werkruimte. Hoe ga je het indelen? Waar komt jouw werkplek en waar die van je collega’s? Welke meubels kan je meenemen en wat moet je nieuw aanschaffen? Een leuk klusje om je creativiteit te laten zien… of toch niet? In ieder geval hoort het erbij voordat je aan het werk gaat. Hier komen enkele belangrijke tips hoe je dit zo efficiënt mogelijk kan doen.
1. Teken de inrichting op papier uit
Het belangrijkste waar je op moet letten is natuurlijk de inrichting. Hoe groot is de ruimte? Hoeveel ruimtes zijn er überhaupt aanwezig? Hoeveel werkplekken moeten er komen? Welke spullen heb je al en wat moet je eventueel nieuw kopen? Allemaal vragen waar je rekening mee moet houden. Daarom is het raadzaam om eerst de ideale inrichting op papier uit te denken voordat je in werkelijkheid aan de slag gaat. Door het eerst uit te tekenen weet je hoeveel ruimte er in totaal is en kan je een globale schets maken hoe jouw ideale inrichting eruit ziet. Neem daarbij de huidige spullen in mee zoals bureaus, kasten, vergadertafel en andere kantoorbenodigdheden. Zo weet je van tevoren wat er allemaal in past, waar je nog ruimte voor over hebt en hoe je het zo efficiënt mogelijk kan inrichten.
2. Maak gebruik van aparte ruimtes
Mocht je een kantoor hebben met meerdere ruimtes, dan is het zeker raadzaam om daar gebruik van te maken. Maak van de vergaderruimte een inspirerend vertrek waar je met elkaar goed kan brainstormen. Zet er een goede vergadertafel in met passende stoelen, eventueel een beamer met groot scherm om te kunnen presenteren en vul de ruimte leuk op met planten. Zo krijg je een aparte ruimte die speciaal is bedoeld voor vergaderingen. Houd je eigen kantoorruimte enkel beschikbaar om te kunnen werken. Het is goed om deze ruimtes te scheiden zodat iedere ruimte een eigen doel heeft en je niet steeds alles hoeft te verplaatsen of om te bouwen. Zo ben je efficiënter bezig en hoef je het maar één keer in te richten zonder het steeds te hoeven aanpassen.
3. Zorg voor een open sfeer
Afhankelijk van de grootte van je kantoorruimte is het altijd verstandig op een open sfeer te creëren. Door niet teveel hoge elementen in de ruimtes te plaatsen, houd je het vlak en is er overzicht voor iedereen. De tijden dat werknemers in hokjes en kleine ruimtes moesten werken zijn dan ook verleden tijd. Hoewel openheid van een werkruimte soms wel chaotischer kan zijn, stimuleert het wel om eerder te overleggen met collega’s en is het persoonlijk contact ook wat laagdrempeliger. Uiteindelijk leidt dit tot betere werkprestaties en een grotere saamhorigheid.
4. Laat medewerkers zich comfortabel voelen
Misschien wel de belangrijkste tip is dat iedereen zich comfortabel moet voelen op zijn werkplek. Zorg dat iedereen op een plek zit waar hij zich op zijn gemak voelt. Op die manier verhoog je de productiviteit en haal je het maximale uit de medewerker. Conform wordt ook gecreëerd door wat groen in de werkruimte aan te brengen. Planten stralen rust uit en bovendien zorgt het voor een frisse uitstraling.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief