Sanoma Media
Naam: Sanoma Media BV (Nederland), Sanoma Media NV (België)
CEO: Peter de Mönnink
Branche: Media uitgever
Oprichting: 2001 door het Finse SanomaWSOY
Hoofdkantoor: Capellalaan 65, 2132 JL Hoofddorp
Omzet (2015): 1,7 miljard euro
Winst (2015): -158 miljoen euro (verlies)
Actief in: Nederland en België (Moederconcern Sanoma is Fins)
Over Sanoma Media
In 2001 nam het Finse SanomaWSOY het bedrijfsonderdeel tijdschriften over van VNU voor een bedrag van 1,25 miljard euro. Ook Ilse Media kwam in handen van de Finnen door de overname. Ilse was een dochteronderneming van VNU wat zich richtte op het internet. Zo had Ilse Media startpagina.nl, zoekmachine Ilse en NU.nl onder zijn hoeden. Vervolgens nam Sanoma in 2006 het bedrijf Rosette Holding over. Hierdoor kreeg Sanoma onder andere Schoolbank.nl onder zich. Het jaar hierop werd de divisie golfbladen van Wegener over genomen.Ilse Media werd vernoemd naar Sanoma Digital. In 2011 werden Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital samengevoegd tot Sanoma Media. In dat zelfde jaar kocht Sanoma Media 67 procent van de aandelen in SBS Broadcasting.
De populairste onderdelen van Sanoma Media zijn:
- Donald Duck
- AutoWeek
- Avrobode
- Grazia
- KiesKeurig.nl
- LINDA
- Margriet
- Nieuwe Revue
- NU.nl
- Panorama
- Playboy
- Televizier
- Net 5
- SBS 6
- SBS 9
- Veronica Magazine
Voor de gehele lijst van merken van Sanoma klik hier.
Sanoma Media N.V. (België)
Sanoma Media is ook gevestigd in België. Daar is het een naamloze vennootschap. In België heeft het bedrijf ook een sterke reputatie op het gebied van tijdschriften. Met hun aanbod wordt ongeveer 50 procent van de Belgische bevolking bereikt, wat natuurlijk enorm veel is. Het bedrijf loopt ook een stuk beter in België waar het Nederlandse Sanoma Media B.V. verlies leed, behaalde de Belgische N.V. een winst.
Als je erover nadenkt is het misschien wel een beetje eng dat een bedrijf de meeste media in handen heeft. Wordt ons wel eerlijk nieuws verteld?