- 24 November 2024
Boodschappen afhalen is geen succes
- 7 oktober 2016
- Binnenland Economie
De Nederlander wordt niet warm van boodschappen online bestellen en vervolgens ophalen in de winkel. Het is vooral heel duur, en over 10 jaar hoor je er niemand meer over.
Je zou zeggen dat het ideaal is, geen impulsaankopen en geen lange rijen je hoeft het slechts af te halen. Echter blijkt uit de cijfers van het Financieel Dagblad dat men hier totaal geen interesse in heeft.
De meest succesvolle pick-up point bevindt zicht in de Jumbo in Overvecht (Utrecht). Tijdens de drukste uren komen hier 6 mensen langs, tevens is dit pick up point geheel gemaakt als een drive-in zoals je die bij de McDonalds kent. De meeste afhaalpunten behalen maar een aantal klanten per dag.
Weinig omzet
Er wordt maar 1,5 procent van de omzet gerealiseerd door afhaalpunten van de Jumbo. De meeste online klanten van de Coop en de Plus kiezen het liefst voor thuisbezorging. Aan de afhaalpunten zijn relatief gezien hoge personeelskosten verbonden, er moet immers iemand de hele dag staan. Voor de service van afhalen wordt maar een bescheiden bedrag van een paar euro gerekend. Echter geeft Jumbo aan dat zij wel doorgaan met nieuwe pick-up points openen. ]
Waarom geen succes?
Volgens supermarktexpert Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut is er maar één reden waarom het geen succes is. Hij stelt dat de online services te complex zijn. De toegankelijkheid van de websites vindt de consument storend. Het bedrijf Picnic doet dit wel slim, zij gebruiken namelijk een app, dit is veel toegankelijker aangezien je het overal kan gebruiken. Tevens moet je na het bestelproces alsnog naar de supermarkt om je boodschappen op te halen. Men betaald dan liever een paar euro meer om de boodschappen thuis te laten bezorgen.
Nu het weer wat beter gaat met de economie kiest de consument steeds vaker om boodschappen thuis te laten bestellen. Ook wordt er verwacht dat deze markt steeds verder blijft groeien.
Veranderend koopgedrag
Ook ziet de heer Grievink een veranderende trend ontstaan wat betreft het boodschappen doen. De consument haalt steeds minder een keer per week boodschappen voor de gehele week. Zij kiezen vaak op het laatste moment wat zij willen eten. Tegenwoordig zijn de supermarkten ook steeds langer open, dit helpt ook mee met deze nieuwe verandering in het koopgedrag.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief