- 23 November 2024
Pas op voor FB en GOOG, Zoom
Als er één bedrijf in de pandemie een begrip geworden is – is het Zoom wel. Met de voortdurende lockdowns is het videoconferentieplatform een reddingslijn geworden voor scholen en bedrijven en een verzamelplaats voor, verjaardagsfeestjes, trainingslessen en zelfs bruiloften. En dat is niet onopgemerkt gebleven bij enkele van ‘s werelds grootste technologiebedrijven, waaronder Facebook en Google. Pas maar op Zoom, want voordat je het weet ligt er een bod op tafel om overgenomen te worden door deze twee monopolisten.
Facebook kondigde vorige week een nieuwe dienst aan — namelijk Messenger Rooms — waarvoor geen Facebook-account nodig is en waar maximaal 50 mensen kunnen vergaderen zolang ze willen. Google zei deze week dat de app die zij ontwikkelen voor bedrijven Google Meet nu gratis beschikbaar zal zijn voor iedereen met een e-mailadres, zodat maximaal 100 mensen kunnen vergaderen zolang ze willen. Ter vergelijking: met de gratis laag van Zoom kunnen 100 mensen maximaal 40 minuten tegelijk vergaderen. Wat dat betreft weten Facebook en Google goed gebruik te maken van de gat in de markt die door deze crisis ontstaat.
Door de toenemende concurrentie hebben consumenten meer keuzemogelijkheden voor groepsvideogesprekken. Maar er zijn ook gevolgen op lange termijn voor de markt en of de vraag van gebruikers meerdere providers zal ondersteunen – of dat er één winnaar zal ontstaan.
Om het succes ervan te meten, is Zoom overgestapt op een statistiek die bekend staat als ‘dagelijkse deelnemers aan de vergadering’ of het aantal mensen dat Zoom-hosts tijdens vergaderingen op een bepaalde dag host. (Het is niet helemaal dezelfde statistiek als ‘dagelijkse gebruikers’, omdat één gebruiker per dag aan meerdere vergaderingen kan deelnemen.)
Honderden miljoen gebruikers
Vorige week zei Zoom dat het elke dag 300 miljoen deelnemers aan de vergadering ontving, tegenover 200 miljoen per dag in maart, wat wijst op een gigantische groei. Google loopt niet ver achter; vorige week trof Google Meet volgens het bedrijf 100 miljoen deelnemers aan dagelijkse vergaderingen. Het is nog te vroeg om vergelijkbare nummers te krijgen voor de Messenger Rooms van Facebook, maar het bedrijf zei in zijn aankondiging dat tussen WhatsApp en Facebook Messenger al 700 miljoen accounts elke dag deelnemen aan videogesprekken. Dit geeft maar weer eens aan hoeveel mensen ter wereld op dagelijkse basis gebruik maken van videoconferenties.
Met name Facebook is een enorme concurrent van Zoom met een groot, ingebouwd publiek en een sterk consumentenmerk.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 12 december 2022
Tips om een coachingscultuur op de werkplek te integreren
- 30 juni 2022
Verbeteren van bedrijfsprocessen met één tool
- 25 mei 2022
Ideeën voor cadeautjes
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief