- 25 November 2024
AI leert menselijke communicatie steeds beter begrijpen
- 13 maart 2020
- Buitenland Tech
IBM commercialiseert een nieuwe technologie die het voor computers gemakkelijker maakt om menselijke communicatie te begrijpen.
Kunstmatige intelligentiesystemen spelen een steeds grotere rol in het bedrijfsleven, aangezien hun capaciteiten om grote hoeveelheden gegevens te verwerken en ervan te leren zijn verbeterd. Maar ze hebben moeite gehad om de soorten nuances te begrijpen die in de dagelijkse communicatie tussen mensen voorkomen.
IBM voegt nieuwe tools toe aan zijn AI-systeem, Watson, dat dat probleem kan aanpakken en de menselijke taal beter kan begrijpen. De “natural language processing” technologie is ontwikkeld voor IBM Research’s Project Debater, de AI-machine die vorig jaar de eerste was die het opnam tegen een menselijke debater van wereldklasse.
Debat
Om stand te houden in een debat, moest Project Debater naar zijn tegenstander kunnen luisteren, zijn of haar argumentatie begrijpen en snel een antwoord formuleren en dat allemaal zonder internettoegang. Dat betekende dat de computer in staat moest zijn om spreektaal en idiomen te identificeren en te begrijpen – evenals bepaalde dialecten of branchespecifieke termen – zoals ‘een blik wormen openen’ of ‘nauwelijks nuttig’ (voorheen was een AI-systeem mogelijk denk dat iemand eigenlijk een blik wormen aan het openen was).
Bedrijven zullen nu de natuurlijke taalverwerkingshulpmiddelen van IBM kunnen gebruiken om documenten efficiënter en effectiever door te kammen en onderzoek te doen, binnenkomende communicatie te voeren en de klantenservice te verbeteren.
“Alles wat er in een bedrijf gebeurt, is gebaseerd op communicatie tussen werknemers, zakenpartners, klanten en communicatie neemt de vorm aan van e-mails, chats, tekst, documenten”, vertelde Rob Thomas, general manager van IBM Data en AI. ‘Enkele van de beste gegevens die een bedrijf heeft, zijn gecodificeerd in al die taal, al die communicatie.’
Volgens een onderzoek van onderzoeksbureau Gartner uit 2019 zal ongeveer 48% van de wereldwijde chief investment officers dit jaar AI-systemen in hun bedrijven willen inzetten. Uit een IBM-enquête van januari onder 4.500 “technologiebeslissers” binnen bedrijven over de hele wereld bleek eveneens dat 45% van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers AI heeft toegepast.
Een grote verbetering ten opzichte van bestaande AI-systemen is het vermogen van het systeem om een “sentimentanalyse” uit te voeren, om te kijken naar wat iemand zegt of heeft geschreven en te begrijpen wat hij echt probeert te communiceren en wat de context is. Het zou nu bijvoorbeeld kunnen bevatten dat iemand die zegt dat ze ‘koude voeten’ hebben, betekent dat ze bang zijn, niet dat hun ledematen kil zijn.
Watson-Discovery
“Veel van de manier waarop we praten en communiceren, zeker in klantenondersteuning, gebruikt veel idiomen of termen die specifiek zijn voor een branche,” zei Thomas.
Wanneer die mogelijkheid is aangesloten op een bestaande IBM AI-tool genaamd Watson Discovery, kan het ook gemakkelijker worden voor bedrijven om inzichten te vergaren en inzichten te vergaren uit een schat aan documenten en andere schriftelijke communicatie.
Het systeem is beter in staat om de centrale thema’s of belangrijke punten in documenten te begrijpen en ze in meer specifieke categorieën in te delen, zodat ze nuttiger zijn. Het kan ook beknopte samenvattingen genereren op basis van grote hoeveelheden gegevens. De tool kan ook zien wanneer twee documenten in wezen hetzelfde punt maken met verschillende woorden.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief