- 23 November 2024
Beursstand ontwerpen? Zo doe je dát!
- 6 augustus 2019
- Bedrijven Binnenland
Een van de leukste manieren om je producten of diensten bekendheid te geven, is door deel te nemen aan een handelsbeurs of expositie. Tijdens een dergelijk evenement kom je in contact met je (nieuwe) klanten en ben je in de gelegenheid om eventueel marktonderzoek te doen naar de vraag van hetgeen je te bieden hebt. Het resultaat van een dergelijk onderzoek kan je helpen om je omzet te vergroten.
De impact van je aanwezigheid op zo een beurs wordt in belangrijke mate bepaald, door de aantrekkingskracht die je beursstand uitoefent op de bezoekers. Wat ze vanaf een afstand zien, horen en ruiken helpt hen namelijk beslissen of ze een kijkje bij je komen nemen of als ze hun tijd aan de andere deelnemers zullen besteden. Vandaar dat je genoeg aandacht moet besteden aan het stand ontwerp en de uiteindelijke aankleding van je beursstand. Om je daarmee enigszins te helpen, vertel ik je in dit artikel hoe je een zo attractief mogelijke beursstand ontwerpt en implementeert.
Waarom je moet deelnemen aan een beurs
Indien je een eigen goedlopend fysiek bedrijf hebt (eventueel met een webwinkel), kan je je afvragen waarom je zou moeten deelnemen aan een beurs. Behalve de in de inleiding genoemde reden som ik hier nog enkele voordelen van deze activiteit op.
- Je hebt direct contact met je klanten, kan nieuwe werven en in een informele sfeer aanhoren wat ze van je product of dienst vinden;
- Je kan nieuwe producten of diensten introduceren en gelijk ervaren hoe men erop reageert;
- Je naamsbekendheid wordt vergroot door de flyers en andere handouts of reclamespulletjes die je verdeeld;
- Je netwerk kan je vergroten waardoor je gezamenlijk met anderen uit je branche kan brainstormen over eventuele problemen in je beroepsgroep. Hierdoor kunnen jullie op eventuele oplossingen bij de overheid aandringen;
- Het een leuke ervaring is.
Doelstelling en strategie deelname beurs
Bovenstaande punten kan je ook vertalen naar het doel van je deelname aan de beurs en of expositie. Je doet dan mee om in direct contact met je (potentiële nieuwe) klanten en of cliënten, erachter te komen hoe je bestaand of nieuw te introduceren product of dienst in de markt ligt, terwijl je ondertussen ook contacten legt met personen uit je bedrijfstak waarmee je gezamenlijk problemen kan oplossen. Als strategie voer je dus gesprekken met de bezoekers, heb je voordelige beursacties en deel je reclame items uit. Hoe je gelet op het voorgaande je verstand ontwerpt lees je in de volgende alinea.
Standaard beursstand of je eigen modulaire systeem
Je weet waarschijnlijk reeds dat je aan een beurs kan meedoen door een beursstand bij de organisatie te huren of op de door hen aangewezen ruimte, je eigen modulaire beursstand op te zetten. Kies je voor de eerste mogelijkheid dan zal je meer moeite moeten doen om je visueel van de andere deelnemers te onderscheiden dan wanneer je door een gespecialiseerd bedrijf je beursstand laat ontwerpen met andere dan de standaard hoekige vorm en materialen (modulair systeem beursstand genoemd). Het voordeel van de tweede mogelijkheid is, dat je je beursstand na het evenement ook op andere plekken of op andere beurzen ( al dan niet met dezelfde opbouw en design ) kan opzetten, waardoor het onderdeel kan worden van je brandingsstrategie.
Prikkel de verschillende zintuigen van de bezoekers
Bij het ontwerpen van je beursstand is het aan te raden om de zintuigen van de bezoekers zoveel mogelijk te prikkelen. Ik gaf in de inleiding reeds aan dat je daartoe vanaf een afstand hun zicht, gehoor en reukzin naar je beursstand moet zien te geleiden. Daartoe kan je je bedrijfskleuren terug laten komen in je ontwerp en in alle visuele elementen ( zoals je graphics, spandoek of banner) die je aan de buitenkant van je beursstand laat toevoegen. Ook bewegende al dan niet digitaal gestuurde objecten trekken op die manier de aandacht. Muziek en of reclamespotjes die vanuit je beursstand te horen zijn, kunnen er ook voor zorgen dat je opvalt, vooral wanneer je via (sociaal) media al enige bekendheid hebt gegeven aan het “geluid” van je product.
Ook loont het om met een geurenexpert een voor je bedrijf eigen bedrijfs-of productgeur te ontwikkelen, die je dan vanuit je beursstand subtiel de beurshal in verspreidt. Daarvoor gebruik je een geurmachine, die in verschillende formaten beschikbaar zijn, waaronder ook een model die je als exposant op een beurs gebruiken kan. Door de associatie die men maakt met de door jou verspreide geur en je product, vergroot je de kans dat men je beursstand binnenstapt om geïnformeerd te raken over je product of dienst.
Wanneer men eenmaal in je stand staat kan je de potentiële client-of klantervaring versterken door het visuele effect dat aan de buitenkant zichtbaar is, binnen te laten doorgaan en de bezoekers de gelegenheid te geven hetgeen je aanbied beter te bekijken, te betasten, ruiken en eventueel te proeven.
Verdere aankleding van je beursstand
Je zal wel begrijpen dat je bij de verdere aankleding van je beursstand ook rekening moet houden met de manier waarop je het aan de buitenzijde hebt “versierd”. Doe je dat niet, dan krijg je een rommelig geheel dat bezoekers zal afstoten in plaats van naar je toe te trekken. Zo zal je naast voldoende loop- en kijkruimte ook een gedeelte in je beursstand moeten vrijhouden waar men met jou of je promoteam kan praten over je aanbod. Tevens heb je er voor te zorgen dat eventuele bedrading van elektronisch apparatuur niet belemmerend werken op de doorstroom van je bezoekers. De belichting dient ook afgestemd te zijn op de sfeer die je wilt creëren in je beursstand, hetgeen medebepalend kan zijn voor het aantal bezoekers dat je krijgt. En natuurlijk zorg je ervoor dat de extra producten die je meeneemt naar het evenement, op een niet rommelige manier zijn opgeslagen.
Indien je je aan de bovenstaande punten houdt bij het ontwerpen van je beursstand, ben je al half op weg om je bedrijf op een succesvolle manier bij deze gelegenheid te promoten. Mocht je nog informatie nodig hebben over de wijze waarop je een van deze tips kan toepassen in je beursstand ontwerp, dan kan je ons altijd een berichtje sturen. Ik wens je veel succes toe tijdens de beurs.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief