- 21 November 2024
ProRail heeft flinke investeringen nodig
- 21 augustus 2017
- Binnenland
Door de toename van het treinverkeer gaat ProRail vanaf december gebruik maken van een nieuwe dienstregeling. Volgens Wouter van Dijk, de directeur van het bedrijf zit het huidige spoor ‘aan zijn taks’. Er is dus geld nodig om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag.
De nieuwe uitgebreide dienstregeling zorgt voor het grootste aantal treinen in Nederland ooit. In 2018 wordt verwacht dat de reizigers- en goederentreinen bij elkaar 170 miljoen kilometer zullen maken. Vanaf 10 december gaat de nieuwe regeling in.
Toen ProRail in 2003 begon, werd er in totaal 125 miljoen kilometer afgelegd in Nederland. Volgens Wouter van Dijk wordt het steeds drukker op het spoor. “Je merkt dat het huidige spoornetwerk aan zijn taks zit.”
Er is veel geld nodig voor de aanleg van opstelsporen. Deze sporen worden gebruikt om treinen op te slaan en te reinigen. Om er voor te zorgen dat er met de nieuwe regelingen schone treinen rijden, moeten er snel meer plaatsen bij komen. Ook worden de treinen hier in de winter opgewarmd. Zo kunnen reizigers in de ochtend in een warme trein stappen. Ook daarvoor moet ruimte worden ingepland in de dienstregeling.
ProRail wil iedere 10 minuten een trein laten rijden
Vandaag zal ProRail bekend maken hoe de 7000 kilometer spoor en de vierhonderd stations worden ingezet. De grootste wijziging zal op het traject Amsterdam-Eindhoven plaatsvinden. In juni werd al bekend gemaakt dat er elke tien minuten een trein zal vertrekken. De plannen om iedere tien minuten een trein te laten rijden liggen er al langere tijd. Al in 2004 was maakte toenmalig NS-topman Aad Veenman bekend dat hij een trein die elke paar minuten vertrekt. Van Dijk hoopt dat de mogelijkheid om een trein te pakken, zonder op je horloge te kijken, het reizen aantrekkelijker maakt en voor meer reizigers zorgt.
Als ProRail de komende jaren mee wil groeien met het aantal reizigers, is er volgens Van Dijk nog een forse investering nodig. Er moet volgens hem een “lightrail-achtige” verbinding komen. Het gaat om een soort metro verbinding tussen grote steden en Schiphol.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief