- 23 November 2024
Nederlandse start-ups op zoek naar geld en inspiratie op SXSW (Texas)
- 14 maart 2017
- Tech
Met de New Dutch Wave is Nederland vertegenwoordigd op het jaarlijkse evenement South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. De groep Nederlandse start-ups wil Nederland als innovatiehaven van Europa presenteren. SXSW is het afgelopen weekend begonnen en is hét evenement voor de creatievelingen in de IT.
Sensiks
Sensiks uit Vught bestaat pas tien weken en heeft twee doelen op het evenement. Het bedrijf wil de nieuwe productcategorie Sensory Reality introduceren en vier miljoen euro aan investeringen binnenhalen. Voor 12.500 euro maakt Sensiks een duurzame cabine, waarin een gebruiker geprikkeld wordt op alle zintuigen zonder afleiding van buiten.
Oprichter Frans Galstoun beweert dat er belangstelling is vanuit de medische sector. Verstandelijke gehandicapten en dementen zouden hiervan gebruik kunnen maken, want er worden biometrics opgemeten tijdens de prikkelingen.
Galstoun heeft zijn geld in elf jaar verdiend door het verkopen van sauna’s in Europa. Tijdens een burn out heeft hij zichzelf op kunnen laden op het strand. Hier kwam hij op het idee om de zintuiglijke prikkeling te gaan onderzoeken met behulp van Nederlandse professoren.
Deptagency
Het bedrijf van Bart Manuel is nog geen jaar oud, maar is de internationale paraplu van TamTam. Er zijn bij Deptagancy al meerdere bedrijven toegevoegd uit landen als Engeland, Spanje, de Verenigde Staten en Duitsland. Hierdoor is er een netwerk ontstaan van vijfhonderd digitale specialisten. Deze bouwen digitale kanalen tussen bedrijven en hun klanten.
‘Ik kom al vier jaar in Austin om de verhalen te horen van mensen die de toekomst aan het bouwen zijn. Van George Hotz bijvoorbeeld, die software schrijft voor de autonome auto. Dat inspireert veel meer – met zijn inzicht in alles wat daarbij komt kijken – dan een verhaal van een futuroloog of een auteur die zegt dat kunstmatige intelligentie belangrijk wordt. Dat weten we wel. We komen met zes tot acht mensen, want de toegevoegde waarde is dat je na de sessies met elkaar bespreekt of wat je hebt gehoord iets kan betekenen voor je klanten en voor ons bedrijf.’, aldus Bart Manuel.
Camarilla
Camarilla is een app waar je met vijftien echt goede vrienden intiemer kan communiceren. Nu gaat de communicatie alleen via tekst en foto’s, maar over een maand kan er ook gecommuniceerd worden via video.
Met de awareness-campagnes op Facebook en Twitter is het bereik van de app gegroeid tot 157 landen. De Japanners zijn het meest intensief bezig met de app.
Op SXSW zoekt de oprichtster, Constance Scholten, voornamelijk nieuwe partners. ‘Juist grote bedrijven, met veel werknemers en veel klanten, zijn geïnteresseerd in onze intieme manier van communiceren.’, aldus Scholten.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
Ontvang de nieuwsbrief