- 23 November 2024
Hudson’s Bay trekt Bijenkorf-talent aan
- 8 maart 2017
- Binnenland
Met de komst van het Canadese warenhuisketen, Hudson’s Bay, heeft de Bijenkorf een grote concurrent bij. Nog voordat de Canadese warenhuis de deuren opent, heeft Bijenkorf al te maken met gevolgen. Een grote groep medewerkers heeft de afgelopen maanden de keuze gemaakt om over te stappen naar de nieuwe concurrent. Het gaat vooral om inkopers van onder andere schoenen, dameskleding en accessoires. Ook managers gaan het oude nest verlaten voor het Canadese warenhuis.
Verdeeldheid
Bepaalde bronnen zeggen dat er binnen Bijenkorf een verdeeldheid over de strategie heerst. Door de verdeeldheid is het voor Hudson’s Bay mogelijk om talenten over te nemen van Bijenkorf. Volgens een oud-bestuurder lopen er oude inkoopteams van Bijenkorf en V&D rond bij Hudson’s Bay.
Opvulling V&D
Hudson’s Bay zorgt dat het gat, dat V&D achter heeft gelaten, weer wordt opgevuld. Echter is de V&D niet voor niets omgevallen. Deskundigen vragen zich af of de warenhuizen nog wel van deze tijd zijn.
De Canadese keten gaat ook enkele vestigingen openen van discounter Saks Off Fifth. Daarnaast komt de Hudson’s Bay warenhuizen zeker in twintig steden in Nederland.
Statische assortiment
Volgens retailadviseur Hans Eysink Smeets is er sprake van een wereldwijde epidemie van ‘middle of the road’-warenhuizen. Deze warenhuizen zijn als het ware in strijd met grote winkelketens, zoals H&M, ZARA en Victoria’s Secret. Deze ketens verversen namelijk hun aanbod vaker en halen een veel hogere omloopsnelheid voor hun artikelen.
”Warenhuizen hebben per productcategorie veel verschillende artikelen van veel merken’, zegt Eysink Smeets. ‘Een winkel als Victoria’s Secret heeft maar een beperkt aanbod van bh’s, maar van die bh’s verkopen zij veel meer stuks dan een warenhuis doet. Daardoor kunnen ze op veel grotere schaal en dus goedkoper inkopen. Die strijd is voor warenhuizen bijna niet te winnen.”
Eysink Smeets zegt dat de warenhuizen de consument verliest door hun statische assortiment.
Marketing directeur van Hudson’s Bay, Jacco van der Steen, zegt dat ze hun winkels zo gaan inrichten dat er continu ingespeeld kan worden op de actualiteit. ”We willen de mogelijkheid houden merken makkelijk te kunnen vergroten en verkleinen. Daar gaan we ook onze inkooporganisatie op inrichten.”, aldus Van der Steen.
Last
Volgens een andere retailadviseur, Jan Kessels, gaat Bijenkorf niet veel last krijgen van Hudson’s Bay. Wel gaat hij ervan uit dat Bijenkorf zich gaat beraden op het merkenbeleid. ”Het zal zich meer op topmerken gaan concentreren. Ze zullen absoluut proberen om te voorkomen dat merken in het midden van de markt of iets daarboven naar Hudson’s gaan. Dat was ook een van de redenen dat het Haussmann-warenhuis in Amsterdam het niet gered heeft. Bij Bijenkorf weten leveranciers wat ze hebben, bij Hudson’s moeten ze dat nog maar afwachten. Het blijft een hele uitdaging.”, aldus Kessels.
Als het aan Jan Kessels ligt, dan gaan winkels als HEMA en Blokker wel last krijgen van de nieuwkomer. Na het omvallen van de V&D, profiteerde HEMA onder andere in de productcategorieën schrijfwaren, reisartikelen en bed- en badtextiel. Met de komst van het Canadese warenhuis krijgen ze weer meer concurrentie dat deel van het assortiment.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 21 augustus 2024
Horecazaak beginnen? Met deze tips wordt het zeker een succes!
- 19 juli 2024
Veiligheid voorop; cursus elektrisch schakelen
- 13 juni 2024
BV oprichten als zzp’er: dit is waarom!
- 7 juni 2024
Handige platformen voor meer zakelijke exposure
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
Ontvang de nieuwsbrief