- 25 April 2024
Helft van alle bedrijven geforceerd in prijzenoorlog
- 15 november 2016
- Economie
Het blijkt dat van alle Nederlandse bedrijven bijna de helft (ruim 43 procent) deel uit maakt van een prijzenoorlog. Het grootste gedeelte van de bedrijven is hier niet uit eigen wil mee begonnen. Zij zijn verwikkeld in de prijzenoorlog als gevolg van een vicieuze cirkel die resulteert in lage marges en minder innovatie.
Dat concludeert Simon-Kucher & Partners in het Global Pricing Study dat het adviesbureau uitvoerde. Daaruit blijkt ook dat ondernemingen buiten Nederland nóg vaker verworven raken in een zogeheten prijsdumping waar zij geen trek in hebben. Wereldwijd loopt 49 procent van de bedrijven tegen dit tafereel aan. De bedrijven die wereldwijd het meest betrokken zijn bij een prijzenoorlog zijn energie- en nutsbedrijven. Bijna driekwart van de bedrijven.
Wereldwijde inkopen gepaard met meer concurrentie
De meest voor de hand liggende gedachte bij een prijzenoorlog zijn de bekende prijsverlagingen in supermarkten. Echter speelt het grootste deel van de prijzenoorlogen zich af bij bedrijven die niet aan de consumenten verkopen maar aan andere bedrijven. Internationale concurrentie en transparantie is beduidend een grotere rol gaan spelen. Bedrijven kopen regelmatiger via internet in wat leidt tot meer concurrentie.
Dalende winstmarges
De bedrijven krijgen hierdoor te maken met prijsstijgingen. Deze kunnen zij niet helemaal doorberekenen. De bedrijven kunnen hun prijzen maar met 2,7 procent verhogen, terwijl de kosten aanzienlijk meer toenemen, namelijk met 3,4 procent. Het is duidelijk dat de winstmarges hierdoor zullen verkleinen. Al deze ontwikkelingen op de markt lijken in het voordeel van de consument te werken. Echter zullen kleinere marges leiden tot minder innovatie, waarmee dit op langere termijn nadelig uitpakt.
Prijsstrategieën
Wereldwijd lukt het 40 procent van de bedrijven niet om de winstmarges dusdanig te verhogen. Daarnaast denkt 60 procent dat de kosten op korte termijn alleen maar toe zullen nemen. De problemen die zich nu voordoen zouden te maken hebben met de hantering van een verkeerde prijsstrategie. Ook blijkt dat 87 procent van de managers aangeeft dat hun prijsstrategie niet perfect is.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
Ontvang de nieuwsbrief