- 20 April 2024
Belgische economie door lockdown harder geraakt dan Nederlandse
- 12 oktober 2020
- Bedrijven Binnenland Buitenland Economie
In het tweede kwartaal van 2020 is de Belgische economie sterker gekrompen dan de Nederlandse economie, meld het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de ingestelde lockdowns kromp de economie in België met 14,5 procent tegenover 9,5 procent in Nederland.
Dit verschil is met name toe te wijzen aan het feit dat in België de bouw grotendeels werd stilgelegd, omdat er verplicht voldoende afstand tussen werknemers moest worden gewaarborgd. In Nederland was dit slechts een dringend advies en mede daardoor kromp deze sector hier slecht 3,5 procent tegenover 15,7 procent in België. Dit verschil is ook terug te zien in de totale bouwproductie van beide landen. Doordat bouwbedrijven in België noodgedwongen het werk moesten neerleggen, daalde de totale bouwproductie met maar liefst 40 procent, terwijl die in Nederland vrijwel gelijk bleef.
Winkels dicht in België
Doordat alle niet-essentiële winkels in België dit voorjaar hun deuren moesten sluiten, daalde de omzet binnen de detailhandel in april met 14 procent. In Nederland hebben we een algehele sluiting van winkels niet gezien en daardoor was het verlies in de detailhandel vele malen minder dan bij onze zuiderburen.
Sinds 11 mei mogen in België alle winkels weer open, zij het onder zeer strikte voorwaardes. Zo moet iedereen verplicht een mondkapje dragen, mogen er maar twee mensen tegelijk een winkel in en is er een winkellimiet van een half uur. In Nederland kennen we dit soort strenge maatregelen niet, al wordt er in Den Haag wel gespeculeerd over nieuwe maatregelen nu de besmettingscijfers geen daling laten zien.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 11 april 2024
Meer succes met jouw congres: 3 tips!
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
Ontvang de nieuwsbrief