- 28 March 2024
Kantorenmarkt in Nederland leeft op
- 22 februari 2017
- Binnenland Economie
De Nederlandse kantorenmarkt heeft, na het herstel in 2015, de juiste ontwikkelingen gemaakt. De vraag naar kantoorruimte nam fors toe, waarbij het aanbod daalde. Volgens NVM Business was de opleving vooral in Amsterdam te merken.
Afgelopen jaar werd er zo’n 1,6 miljoen vierkante meter kantooroppervlakte verhuurd of verkocht. Dit is een stijging van 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de aantrekkende economie zorgde voor meer vraag naar kantoorruimten. Het aanbod daalde met 9 procent naar 7,75 miljoen vierkante meter.
Volgens makelaarsvereniging NVM Business stond 16 procent van de Nederlandse kantoorruimtes leeg. Dit percentage lag een jaar eerder op 17 procent.
Geografisch gezien waren er wel duidelijke verschillen. Vooral in de Randstad was er meer vraag naar kantoorruimte. De afzet van kantoorruimten in Amsterdam steeg met 70 procent tot 383.000 vierkante meter.
Prijzen
De opleving van de markt in Amsterdam was ook te zien aan de huurprijzen. De huurprijzen bleven over het algemeen redelijk stabiel. Echter voor kantoorruimtes in het centrum van Amsterdam was dit wel tot 15 procent duurder. De kantorenmarkt werd wel wat aantrekkelijker voor beleggers. Vorig jaar kochten beleggers voor ongeveer 4 miljard euro aan kantoren. Het jaar daarvoor was dat 3 miljard euro. Ook in de Randstad waren de kantoren in trek. Maar liefst 85 procent van de totale investeringen namen hier plaats.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
Ontvang de nieuwsbrief